رادیوتراپی در درمان سرطان سینه

رادیوتراپی در درمان سرطان سینه زمانی انجام می شود که جراحی سینه با حفظ پستان انجام شود یا در مواقعی که آزمایشات پاتولوژی نشان دهد که غدد لنفاوی زیر بغل درگیر شده یا تومور از خود پستان بزرگ تر باشد.

رادیوتراپی یا اشعه درمانی روش درمانی موضعی در درمان سرطان سینه است که با تکنولوژی خاصی انجام می شود که فقط بافت سرطانی پستان و اطراف آن اشعه ایکس یا گاما را دریافت می کنند.

رادیوتراپی در درمان سرطان سینه چگونه انجام می شود ؟

قبل از انجام رادیوتراپی محاسبات و اندازه گیری هایی انجام می شود تا مطمئن شوند اشعه رادیو تراپی به طور دقیق همان مسیر تعیین شده را طی کنند.

طی مراحل آماده سازی فرد روی پوست قفسه سینه مناطق مورد نظر علامت گذاری خواهد شد.

طی انجام رادیوتراپی به دیواره قفسه سینه و ناحیه زیر بغل اشعه تابانده می شود.

تعداد جلسات پرتو درمانی 5 روز متوالی در هفته انجام خواهد شد، فرد هر روز باید مراجعه نماید اما طول درمان کوتاه است و زمان زیادی نمی برد و طی نیم ساعت به طول خواهد انجامید.

رادیوتراپی در درمان سرطان سینه

عوارض پوستی رادیوتراپی در درمان سرطان سینه چیست ؟

عوارض رادیوتراپی در درمان سرطان سینه مواردی است که ذکر خواهد شد اما کلیه عوارض گذرا بوده و بعد از مدت کوتاهی بدون ایجاد هر مشکل و اختلالی بر طرف خواهد شد و جای هیچگونه نگرانی نخواهد داشت.

انجام رادیوتراپی در درمان سرطان سینه مانند گرفتن عکس رادیولوژی است و بدون هیچ دردی و هیچگونه حسی انجام می شود.

از عوارض پرتو درماني شایع احساس خستگی فرد است که برخی موارد در هفته پایانی درمان سرطان پستان ایجاد می گردد که هر چه به انتهای درمان نزدیک تر می شویم خستگی بیشتر خواهد شد.

ایجاد خشکی ، قرمزی یا صورتی شدن ، خارش پوست ناحیه تحت درمان از عارضه دیگری است که بدوم هیچ درمانی بعد از مدتی از بین خواهد رفت، در صورتی که رادیوتراپیست صلاح بداند لوسیون یا کرم مناسب تجویز می نماید.

در مواردی خاص محل تحت درمان دچار سوختگی همراه رطوبت و ایجاد ترشح در محل خواهد شد که درمان های خاصی از قبیل داروهای خوراکی و موضعی تجویز خواهد شد.

مورد دیگر این است که پستان ها مانند دوره قاعدگی طی دوران پرتو درمانی حساس خواهند بود و هنگام لمس کردن دردناک خواهند شد، این عارضه نیست برطرف خواهد شد.

BCPI  درمان قطعی سرطان ( سرطان سینه )