علائم سرطان سینه

سرطان سینه بر اثر رشد خارج از قاعده ی سلول های غیر طبیعی در سینه ایجاد می گردد و در هر دو نوع خوش خیم و بد خیم رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد . در این مقاله قصد داریم علائم سرطان سینه را مطرح کنیم .

علائم سرطان سینه

1.وجود توده یا تومور پستان :

توده هایی که در زمان لمس مشکوک به نظر می آیند و به حالتی سفت ، گاه غیر متحرک و با چسبندگی به اطراف لمس می شوند . بیشتر این توده ها بی درد و منفرد هستند . لازم به ذکر می باشد قضاوت در رابطه با خوش خیم یا بد خیم بودن توده به عهده ی پزشک است .

2.ترشح از نوک پستان :

ترشحاتی که از پستان خارج می شوند یکی از علائم سرطان سینه است که رنگ های متفاوتی دارند که شامل رنگ های سبز ، قرمز ، خاکستری و غیره می باشند . ترشحاتی که بر اثر ابتلا به سرطان پستان از سینه ها خارج می شوند به طور معمول خون واضح و یا خونابه ای و در بعضی موارد بی رنگ می باشند .

3.ایجاد تغییرات در پوست پستان :

این تغییرات شامل کشیدگی و فرورفتگی در پوست پستان می باشند . امکان دارد فرو رفتگی پوست پستان به حالت ثابت و مشخص وجود داشته باشد و یا تنها در حالات خاصی از معاینه قابل مشاهده باشد . در ضمن کشیدگی پوست را نمی توان به طور قطعی دال بر سرطان دانست .

4.ایجاد تغییرات در نوک پستان :

امکان دارد در برخی افراد پس از شیردهی و یا پس از دوران بلوغ فرورفتگی نوک پستان ایجاد شود که به طور معمول خود بخود به حالت اول خود باز می گردد .

اما در بیماری سرطان سینه فرورفتگی نوک پستان به صورت ثابت وجود دارد و با معاینه ی دقیق وجود غده در قسمت زیر نوک پستان و هاله پستان قابل تشخیص می باشد . به علاوه قرمز شدن نوک پستان و همچنین پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن ناشی از نوعی سرطان پستان ایجاد می شوند .

5.بزرگی غدد لنفاوی :

باید دانست بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل حتما ناشی از سرطان نیست زیرا این موضوع می تواند بر اثر ضایعات خوش خیم و التهاب ها و ضربه به دست و یا پستان ایجاد شود .

6.تغییر اندازه ی پستان :

در بعضی موارد ناشی از بزرگ بودن بیش از حد یک تومور و یا التهاب زیاد در حوالی تومور های کوچک ، پستان در یک سمت بزرگ تر از سمت مقابل می شود . البته افراد سالم نیز سینه های کاملا مشابهی ندارند اما موضوع بزرگی پستان نسبت به طرف دیگر حتما بایستی مورد توجه قرار گیرد .

علائم سرطان سینه 2

 

تشخیص زودرس سرطان سینه

میزان شیوع ابتلا به سرطان سینه بالا رفته است که مقابله با این بیماری دارای اهمیت ویژه ای است .

مقابله با بیماری به دو بخش پیشگیری و درمان تقسیم  می شود. در اغلب سرطان ها دلیل مشخصی را نمی توان برای علت ابتلا یافت در این صورت پیشگیری مفهومی دیگر پیدا می کند که شیوه غربالگری را انتخاب می کنند.

هدف از انجام غربالگری تشخیص زودرس سرطان پستان ، هنگامی که توده هنوز کوچک است و به سایر اندام های بدن منتشر نشده است انجام می گیرد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه

  • توصیه می شود بانوان تا بعد از سن بیست سالگی خودآزمایی دوره ای پستان انجام دهند.
  • در خودآزمایی سینه ابتدا شما متوجه علائم نمی شوید، در صورتی که به طور منظم و هر ماهه خودآزمایی را انجام دهید، اگر تغییر غیر عادی ، درد یا سفت شدن یا بزرگ شدن توده ای را احساس کردید لازم است به پزشک مراجعه نمایید.
  • در رژیم غذایی خود از مصرف غذا های چرب خودداری نمایید و فعالیت های ورزشی منظمی داشته باشید.
  • از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی خودداری نمایید.
  • با انجام بررسی های لازم از قبیل سونوگرافی ، ماموگرافی ، بیوپسی در صورتی که تشخیصی مبنی بر نیاز به جراحی پستان توسط جراح سرطان سینه برای شما داده شد، به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

چقدر از نحوه شکل گیری سرطان میدانید ؟؟؟

BCPI  درمان قطعی سرطان ( سرطان سینه )