سرطان سینه نوعی سرطان است که در بافت سینه شروع به رشد می کند. سلول ها کوچکترین بافت تشکیل دهنده اجزای موجود زنده می باشند. سلول های سرطانی به سرعت رشد می کنند و باعث تخریب سلول های سالم می شوند که انواع سرطان سينه را در این مقاله از bcpi ، بهترین موسسه پیشگیری از سرطان سینه بیان خواهیم نمود. ساختار اصلی سینه ، بافت چربی و ارتجاعی است که از رشته های الاستیک تشکیل شده است که دارای غده های پستانی است در مرحله ای غیر فعال به سر می برند و فقط در دوران بارداری و شیردهی فعالیت می کنند. در میان اجزای سینه شیار هایی به نام داکت یا مجرا وجود دارد که ، به مرکز نوک پستان در قسمت تیره رنگ پوست یعنی آرئول منتهی می گردد که سایز هر یک از سینه ها بستگی به مقدار چربی موجود در آن دارد.

 

آيا سرطان سينه درمان دارد؟

انواع سرطان سينه چیست ؟

سرطان پستان براساس سلول های نشات گرفته به دو گروه سرطان درجا و سرطان مهاجم تقسیم می شود.

  1. سرطان درجا به لوبولها یا مجاری شیری محدود می شود و به بافت های دیگر صدمه نزده باشد.
  2. سرطان درجا از منشا لوبولی از لوبول ها شروع می شود و به خارج از دیواره های آن انتشار نمی یابد.
  3. سرطان درجا از منشا مجاری از تومورهای مجاری شیری می باشد و از دیواره های مجرا خارج نمی شود.
  4. سرطان مهاجم با جریان خون یا سیستم های لنفاوی به سایر اندام های بدن فرستاده می شود.
  5. سرطان مهاجم با منشا مجاری شیری رایج ترین انواع سرطان سينه می باشد که از سلول های مجاری شیری شروع می شود و به خارج از مجاری منتشر می شود.
  6. سرطان مهاجم با منشا سلول های شیری از داخل لوبوهای پستان که در مواقع مورد نیاز شیرتولید می کند آغاز می شود و به سایر بافت ها منتشر خواهد شد.
  7. سرطان التهابی پستان  در عروق لنفاوی سینه موجود است و به جای اینکه به صورت غده تکثیر شود به صورت همه جانبه به تمام سینه انتشار می یابد.
  8. بیماری پاژه که با حساسیت یا اگزما اشتباه گرفته می شود با خارش و پوسته ریزی نوک پستان همراه است.

در تمامی تومورها چه از نوع خوش خیم و چه از نوع بد خیم رشد سریع سلول ها وجود دارد.اما نکته مورد اهمیت در تومورها خوش خیم این است که رشد سلول ها در مرحله ای متوقف می شود ولی در تومورهای بد خیم به صورت غیر قابل کنترلی ادامه خواهد داشت.

انواع متداول سرطان پستان

سلول های سرطانی بر اساس چگونگی شان در زیر میکروسکوپ ، به انواع متفاوتی طبقه بندی می شوند. در واقع می توان گفت که اغلب سرطان های سینه ، کارسینوما می باشند.

کارسینوم داکتال درجا

کارسینوم داکتال درجا که به آن DCIS نیز گفته می شود ، توسط سلول های سرطانی تشخیص داده می شود که محدود به پوشش مجاری شیری می باشد و در داخل بافت پستان از طریق دیواره های مجرا پخش نشده است. اگر جراحت حاصل از کارسینوم داکتال درجا بدون هیچ گونه درمانی رها شود ، با گذشت زمان سلول های سرطانی از مجرا عبور کرده و در بافت های نزدیک سینه نیز گسترش می یابند که در این صورت تبدیل به سرطان تهاجمی پستان می شوند. DCIS یکی از رایج ترین سرطان های غیرتهاجمی سینه می باشد که با توجه به ظاهر تومور، تقسیم به چند زیر گروه می شود. این زیر گروه ها شامل پاپیلری ، کریبریفورم ، میکروپاپیلاری ، جامد و کمدو می باشند. زنانی که به سرطان مجرای درجا مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر عود سرطان پس از درمان می باشند ، حتی اگر احتمال برگشت سرطان از 30 درصد نیز کمتر است. عود سرطان اغلب ، ظرف مدت 5 الی10 سال پس از تشخیص ابتدایی اتفاق می افتد که امکان دارد تهاجمی و یا اینکه غیرتهاجمی باشد. کارسینوم داکتال درجا در واقع خطر مبتلا شدن افراد به سرطان سینه ای جدید در پستانی دیگر را به همراه دارد. عود این عارضه به درمان اضافی نیازی مبرم دارد. نوع درمان انتخابی امکان دارد تاثیر زیادی در احتمال عود بیماری داشته باشد. در صورتی که پرتودرمانی به درمان اضافه شود ، خطر عود درمان تا حدود 15 درصد کاهش می یابد. امروزه نیز میزان نجات زنانی که به عارضه کارسینوم مجرای درجا مبتلا هستند به 100 درصد رسیده است.

سرطان های تهاجمی سینه

برخی از انواع سرطان های پستان نسبت به انواع دیگر آن تهاجمی تر می باشند اما نوع سرطان سینه بر خلاف سرطان های دیگر میزان تهاجمی بودن آن را در بیمار مشخص نمی کند. برای تعیین میزان سرطانی بودن لازم است پزشک تومور را معاینه کند و سلول های سرطانی آن زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرند به این ترتیب می توان سرطان را از یک تا 3 درجه بندی نمود. زمانی سرطان ها تهاجمی تلقی می شوند که سلول های آن ها به سرعت تقسیم شده و گسترش پیدا کنند و به بخش های دیگر بدن سرایت کنند. از جمله تهاجمی ترین سرطان های سینه به موارد زیر می توان اشاره نمود :

  • سرطان پستان سه گانه منفی : در این نوع از سرطان سینه ، آزمایش های هورمون های پروژسترون ، استروژن و پروتئین HER2 منفی خواهد بود.
  • سرطان التهابی سینه : یکی از انواع نادر سرطان ها بوده که ممکن است منجر به قرمز و تورم پستان ها شود. علت اصلی نام گذاری این نوع سرطان نیز به دلیل همین نشانه ها است.

درمان انواع سرطان سینه چگونه انجام می شود ؟

ابتدا لازم است نوع سرطان سینه در قدم اول تشخیص داده شود. در برخی از سرطان ها ابتدا لازم است پرتو درمانی و شیمی درمانی انجام شده و سپس جراحی انجام شود. در برخی از جراحی ها نیز تنها توده برداشته می شود ؛ این در حالی است که در برخی شرایط باید علاوه بر توده برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ، بافت پستان ها نیز تخلیه شود. بعد از انجام آزمایشات لازم و تشخیص نوع سرطان روند درمانی توسط پزشک متخصص در این زمینه برنامه ریزی و طراحی خواهد شد. بهتر است در طی این مدت روحیه خود را حفظ نمایید و به تمامی نکاتی که پزشک در جهت بهبودی به شما توصیه می کند ، توجه داشته باشید.