از معمولترین نشانه و علائم ابتلا به سرطان سینه بدخیم تشکیل توده های جدید و بدون درد در سینه است و  سرطان سینه در مراحل ابتدایی نشانه هایی ندارد.

سرطان سینه بدخیم

علائم سرطان سینه بدخیم

  • انواع توده سینه هم در بیماری های خوش خیم و هم در بیماری بدخیم سینه وجود دارد.
  • توصیه می گردد در صورت لمس هر توده ای در سینه خود جهت بررسی به جراح سینه مراجعه نمایید.
  • زمانی که سینه ها را لمس می نماییم اگر این نشانه ها را احساس کردید مشکوک به سرطان سينه هستید و باید جهت بررسی های لازم مراجعه نمایید.
  • توده سخت غیر متحرک و دارای قوام سفت چسبیده به بافت اطراف پستان و به طور کلی هر تغییر غیر طبیعی در شکل ظاهری یا در لمس کردن پستان می تواند علامتی هشدار دهنده باشد.

انواع سرطان سینه

سرطان سینه نوعی سرطان است که در بافت سینه شروع به رشد می کند. سلول ها کوچکترین بافت تشکیل دهنده اجزای موجود زنده می باشند. سلول های سرطانی به سرعت رشد می کنند و باعث تخریب سلول های سالم می شوند. این نوع سرطان دارای انواع مختلف می شود که عبارت اند از:

  • مجرایی

متاسفانه 85 تا 90 درصد خانوم هایی که مبتلا به سرطان پستان هستند دچار این نوع سرطان می باشند. ساختار اصلی سینه ، بافت چربی و ارتجاعی می باشد که دارای غده های پستانی است در مرحله ای غیر فعال به سر می برند و فقط در دوران بارداری و شیردهی فعالیت می کنند. در میان اجزای سینه شیار هایی به نام مجرا وجود دارد که ، به مرکز نوک پستان در قسمت تیره رنگ پوست یعنی آرئول منتهی می گردد که سایز هر یک از سینه ها بستگی به مقدار چربی موجود در آن دارد.  این نوع بیماری شامل رشد سلول های سرطانی تنها در مجرای سینه است. اگر احساس کردید توده کوچکی در زیر سینه شما وجود دارد یا از نوک سینه خود ترشحات غیر شیری  مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سرطان سینه بدخیم

  • لوبومی

8 درصد از سرطان های سینه مرتبط با نوع لوبومی می باشند. شیر مادر در دورن لوبول ها جمع می شود. باید دانست که بعضی اوقات این لوبول ها به طور کامل پر خواهند شد و نشانه وجود سرطان نخواهند بود. وجود توده سفت ، تورم، ایجاد تغییر در فرم  و نوک سینه فرو رفته نشانه های از وجود سرطان هستند. تشخیص این نوع بیماری تنها از طریق انجام بیوپسی سینه امکان پذیر می باشد.

  • التهابی سینه

سرطان التهابی سینه معمولا در پوست رخ می دهد و باعث ایجاد ورم و قرمزی بر روی سینه شده و ظاهر آن را ملتهب می کند. بزرگ شدن سینه به طور ناگهانی به طور معمول یکی از نشانه های آن است. در اغلب موارد پوست همانند پوست پرتغال شده و همواره در حال خارش است. در صورتی که سینه گرم و سفت شده باشد و نوک آن کمی تو رفته باشد باید سریعا به یک پزشک متخصص و متبحر مراجعه فرمایید.

تفاوت سرطان سینه بدخیم و خوش خیم

تفاوت اصلی این دو سرطان در روند تکثیر سلول ها می باشد. در تومور های خوش خیم می توان روند تکثیر سلول ها را در مرحله مشخصی متوقف نمود اما در تومور های بدخیم این چنین نبوده و رشد سلول ها غیرقابل مهار شدن هستند. این رشد سلولی تا جای ادامه پیدا می کند که در صورت درمان تمامی قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار بدهد و به طور کامل از کار بیاندازد، در حالی که در تومور های خوش خیم این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.

سرطان سینه بدخیم

روش های تشخیص زودرس سرطان سینه بدخیم

میزان شیوع ابتلا به سرطان سينه بالا رفته است ، مقابله با این بیماری دارای اهمیت ویژه ای است که مقابله با بیماری دو بخش پیشگیری و درمان را در بر دارد. در اغلب سرطان ها دلیل مشخصی را نمی توان برای علت ابتلا یافت در این صورت پیشگیری مفهومی دیگر پیدا می کند که دانشمندان علوم بهداشتی واژه دیگری با نام غربالگری را برگزیده اند. هدف از انجام غربالگری تشخیص زودرس سرطان پستان ، هنگامی که توده هنوز کوچک است و به سایر اندام های بدن منتشر نشده است.

سرطان سینه بدخیم قابل درمان است؟

امروزه با پیشرفت علم و با توجه به انواع سرطان های سینه و اینکه تا چه مرحله ای پیشرفت کرده است درمان های مختلفی وجود دارد. با انجام درمان های تکمیلی می توان از پیشرفت بیماری سرطان پستان جلوگیری نمود و آن را به طور کامل برطرف نمود. امروزه بررسی و تحقیقات زیادی صورت می گیرد تا در آینده ای نزدیک بتوان از بروز سرطان سينه جلوگیری نمود. طول عمر مبتلايان به این نوع سرطان به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد هر چه قدر زودتر اقدام نمایید طول عمر بیشتر خواهد بود.