غربالگری با ماموگرافی

غربالگری با ماموگرافی یکی از روش های تشخیص زود هنگام سرطان سینه می باشد . عکس برداری از پستان با اشعه ی ایکس را ماموگرافی می نامند .

در ایران برای خانم ها پس از 35 سالگی این امکان وجود ندارد که هر سالانه بتوانند تحت غربالگری با ماموگرافی قرار گیرند ، بنابراین توصیه می گردد ، با مراجعه به پزشک ، چنانچه از نظر پزشک نگرانی وجود داشت ، ماموگرافی انجام بدهید .

در خانم ها لازم است تا اولین ماموگرافی در 35 سالگی انجام بشود و در سن 40 تا 50 سالگی هر سه سال یک بار و بعد از 50 سالگی هر ساله ماموگرافی انجام دهند .

 

غربالگری با ماموگرافی

جایگاه واقعی غربالگری با ماموگرافی در سرطان سینه

در بیشتر کشور ها از ماموگرافی به عنوان غربالگری و بیماریابی بروی تمامی بانوان استفاده می شود . در ایران پزشکان و متخصصین این رشته سعی دارند تا با یافتن آمار صحیح تخمین سن و میزان شیوع سرطان سینه در کشور ، بیماری های بدخیم پستان را در مرحله های اول که هنوز قابل درمان است شناسایی کنند .

متاسفانه در ایران سن ابتلا به سرطان از کشور های غربی کمتر است و زمانی بیماری تشخیص داده می شود که سرطان انتشار یافته و از لحاظ در مانی کار زیادی را برای بیمار نمی توان انجام داد .

کدام دسته از بانوان مستعد ابتلا به سرطان پستان می باشند ؟

بیشتر از هر قشری ، بانوانی که سابقه فامیلی دارند و در اقوام شان کسی مبتلا به سرطان سینه باشد . البته عامل های دیگری نظیر قاعدگی زودرس و یائسگی دیررس نیز خطر ابتلا به سرطان پستان را بالا می برد .

همچنین بانوانی که بارداری اول شان بعد از سن سی سالگی باشد ، بیشتر از سایر خانم ها در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه می باشند .

نازایی ، استعمال دخانیات ، چاقی بعد از یائسگی و مصرف زیاد چربی از دیگر عامل های خطر ابتلا به سرطان می باشد .

BCPI  درمان قطعی سرطان ( سرطان سینه )