معالجه و درمان سرطان سینه

برای این که بتوانیم کلیات معالجه و درمان سرطان سینه را شرح دهیم لازم است تا چند موضوع را مورد بررسی قرار دهیم : مراحل بیماری ، مراحل و روش درمان ، اقدامات بعد از درمان و عوارض ناشی از درمان .

سرطان پستان شایعترین نوع سرطان در بانوان می باشد و بانوان باید در مورد سرطان سینه آگاهی کامل داشته باشند و تا قبل از پیشرفت برای درمان سرطان سینه اقدام نمایند.

غالبا سرطان سینه در مراحل اولیه نشانه ای ندارد. اگر سرطان سینه در مراحل اول تشخیص داده شود درمان سرطان سینه آسانتر انجام می گیرد.

صحبت دکتر محمد هادیزاده در ارتباط با بیماری سرطان

به انحراف رشد و تکثیر سلول های بدن  خارج از مسیر طبیعی و نرمال خود سرطان پستان گفته می شود.

پستان غده ای است که از تعداد زیادی غدد کوچک مولد شیر و مجاری شیر ، بافت نگهدارنده سینه و چربی تشکیل شده است.

معالجه و درمان سرطان سینه 2

 

توده سینه بدون درد از متداول ترین نشانه های سرطان پستان می باشد که اغلب توسط خود بیمار از طریق لمس کردن یا در معاینات ماهیانه تشخیص داده می شود.

سلول های بدن در حالت عادی عمر محدودی دارند و هر زمان که وظیفه خود را در قبال عضو مربوطه انجام می دهند از بین می روند. این مرگ سلولی بدن که توسط هسته سلول ارسالمی شود، برنامه ریزی شده است.

نحوه به وجود آمدن سرطان اینگونه است که ژن موجود در سلول دچار آسیب شود و قادر به انتقال فرمان مرگ سلول مربوطه نباشد و سلول به تکثیر خود ادامه می دهد و با تغییرات ژن های داخل سلول ها و افزایش بی رویه آن ها باعث برهم خوردن متابولیسم عضو مربوطه می گردد.

معالجه و درمان سرطان سینه

مراحل بیماری سرطان سینه

مراحل سرطان پستان ، مشخص کننده ی چگونگی گسترش سرطان پستان است و مقیاس آن از صفر تا 4 می باشد. مرحله بیماری توسط پزشک و بر اساس انجام بررسی ها و آزمایشات مشخص خواهد شد.

معمولاً نمونه برداری از بخشی از سینه یا غدد لنفاوی زیر بغل از مهم ترین عوامل معین کننده مرحله ی بیماری می باشد.

مراحل و روش های معالجه و درمان سرطان سینه

روش های درمان سرطان سینه ، به طور کلی بر دو قسم موضعی و سیستمیک است.

  • درمان موضعی : روش جراحی و پرتودرمانی جزو درمان های موضعی سرطان سینه می باشد.
  • درمان سیستمیک : شیمی درمانی ، هورمون درمانی و درمان بیولوژیک درمان های سیستمیک می باشند ، که در آن ها دارو وارد خون فرد می شود و سرطان را در تمام بدن کنترل می کند .

اقدامات بعد از معالجه و درمان سرطان سینه

از مهم ترین اقدامات بعد از درمان ، حفض روحیه و عدم آسیب به وضعیت خلقی – روانی بیمار می باشد . مراقبت از زخم ناشی از جراحی ، انجام آزمایش های دوره ای ، رژیم غذایی مناسب و پروتئینی نیز از دیگر مراقبت های بعد از درمان سرطان پستان به شمار می رود .

عوارض ناشی معالجه و درمان سرطان سینه

با توجه به مرحله بیماری و نوع درمان صورت گرفته ، عوارض ناشی از درمان متفاوت است. از شایع ترین این عوارض می توان به خستگی و بی اشتهایی ، افت خلق و ریزش مو پس از شیمی درمانی اشاره نمود.

همچنین برخی از دارو هایی که شیمی درمانی به کار می رود ممکن است عارضه قلبی و افت پلاکت یا گلبول قرمز را به همراه داشتته باشد .

چقدر از نحوه شکل گیری سرطان میدانید ؟؟؟

BCPI  درمان قطعی سرطان ( سرطان سینه )