یا سرطان سینه درمان دارد ؟ سیر طبیعی سرطان سینه و انواع جراحی هایی که برای درمان سرطان سینه انجام می شود به هم بستگی دارند. در هر مرحله و برای انواع سرطان سینه روش های جراحی خاصی وجود دارد که انتخاب هر یک با نتایج خاصی همراه است که جراح سرطان سینه نحوه درمان قطعی سرطان پستان را مشخص می کند.برای بیشتر افراد سوالاتی پیش می آید که :

  1. آیا سرطان سینه كشنده است ؟
  2. آیا سرطان سینه درمان دارد ؟
  3. سرطان سینه بدخیم قابل درمان است ؟
  4. آیا سرطان سینه خطرناك است ؟
  5. طول عمر مبتلایان به سرطان سینه چقدر است ؟

آيا سرطان سينه درمان دارد؟

تشخیص سرطان سینه

خوشبختانه در صورتی که سرطان سینه به موقع شناسایی شده و تشخیص داده شود و نیز نسبت به درمان زودهنگام آن اقدام گردد ؛ امکان انتشار بیماری ، تهدید سلامت فرد و خطر مرگ کاهش خواهد یافت. برای تشخیص سرطان سینه ، راه های متعددی وجود دارد که در ذیل به آن ها اشاره خواهیم نمود :

  • همه خانم ها باید پس از 20 سالگی نسبت به خودآزمایی سینه های خود اقدام نمایند.
  • همه بانوانی که در رده سنی 20 تا 40 سال قرار دارند باید هر 3 سال یکبار توسط پزشک متخصص ، تحت معاینه سینه قرار گیرند و خانم هایی که در بازه سنی بیش از 40 سال هستند می بایست به صورت سالیانه ، برای معاینه سینه های خود توسط پزشک اقدام نمایند.
  • خانم هایی که بیش از 35 سال سن دارند باید نسبت به انجام ماموگرافی سالیانه اقدام نمایند.

علائم سرطان سینه

  • مشاهده توده یا تومور در سینه : چنانچه توده هایی مقاوم و غیر متحرک که در هنگام لمس با چسبندگی همراه بوده و غالبا بدن درد هستند ، در سینه ها مشاهده شود باید آن ها را از لحاظ سرطانی بودن مورد بررسی قرار داد.
  • بروز ترشح از نوک سینه : ترشحاتی که در اثر ابتلا به سرطان سینه از نوک سینه خارج می شوند ، معمولا به شکل خون یا خونابه می باشند و در پاره ای از موارد رنگی ندارند. در صورتی که این ترشحات با غده در سینه همراه باشند ، احتمال این که فرد به سرطان سینه مبتلا باشد ؛ تشدید می گردد.
  • کشیدگی یا فرورفتگی پوست سینه : ابتلا به سرطان سینه منجر به بروز تغییراتی اعم از کشیدگی یا فرورفتگی در پوست سینه می شود ، البته ناگفته نماند که تغییرات پوست سینه دلیل قطعی ابتلا به سرطان سینه نمی باشد و ممکن است ناشی از بیماری های خوش خیم سینه باشد.
  • فرورفتگی نوک سینه : چنانچه فردی به سرطان سینه مبتلا باشد ، ممکن است نوک سینه وی حالتی فرورفته پیدا کند.
  • در این صورت پزشک متخصص می تواند با معاینه دقیق بیمار ، احتمال وجود غده در سینه و ابتلا به سرطان سینه را تشخیص دهد.
  • تغییر اندازه سینه : لازم به ذکر است که در حالت کلی غالبا اندازه هر دو سینه با هم برابر نیست ولی در صورتی که اخیرا این اختلاف سایز اتفاق افتاده باشد می بایست سینه ها را از لحاظ سلامت مورد بررسی قرار داد.
  • افزایش سایز غدد لنفاوی زیر بغل : چنانچه این غدد ، بزرگ شوند حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید ، اما نگران نباشید زیرا ممکن است که وجود التهاب ، برخورد ضربه به سینه یا دست ، منجر به بروز ضایعات خوش خیم سینه شده باشد.

دلایل ابتلا به سرطان سینه

موارد ذیل ، از عمده ترین علل ابتلا به سرطان سینه می باشند :

  • خود فرد ، قبلا به سرطان سینه مبتلا شده و سابقه ابتلا به سرطان سینه داشته باشد.
  • در خانواده درجه یک وی ، سابقه سرطان سینه وجود داشته باشد.
  • زودتر از موعد معین به بلوغ رسیده باشد.
  • پیش از زمان معمول ، دچار قاعدگی شده یا اصطلاحا دچار قاعدگی زودهنگام شده باشد.
  • در سنین بالاتر از 35 سال ، برای اولین بار زایمان نموده باشد.
  • با مشکلات ناباروری مواجه باشد.
  • اضافه وزن قابل توجهی داشته یا اصطلاحا چاق باشد.
  • در رژیم غذایی خود ، چربی زیادی به مصرف برساند.
  • نسبت به مصرف دخانیات و الکل گرایش داشته باشد.
  • روزانه در معرض تابش اشعه یونیزان قرار داشته باشد.
  • در دوران یائسگی ، داروهای هورمونی مصرف نماید.
  • به بیماری های خوش خیم سینه یا سایر سرطان ها مبتلا باشد.

توجه داشته باشید که دلایل مذکور ، هرگز دالّ بر ابتلای قطعی به بیماری سرطان سینه نخواهد بود ؛ گرچه این علائم می توانند ریسک ابتلا به سرطان سینه را تشدید کنند.

آيا سرطان سينه درمان دارد؟

درمان سرطان سینه

در ادامه مقاله به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت که آیا سرطان سینه درمان دارد ؟ ، برای کسب اطلاعات جامع در این زمینه تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

روش های درمان سرطان سینه

در پاسخ به بیماران مبتلا به سرطان پستان که می پرسند آیا سرطان سینه درمان دارد ؟ ؛ باید اشاره داشت که پزشک ، بسته به وضعیت بیمار یکی از راه های ذیل را جهت درمان سرطان سینه در نظر می گیرد.

  1. جراحی با حفظ بافت پستان : هنگامی که تومور سرطان سینه ، کوچک و محدود به قسمتی از پستان باشد ؛ می توان تومور سرطانی را با حفظ بافت پستان برداشت. توجه داشته باشید که این روش درمان سرطان پستان ؛ به درمان های تکمیلی از قبیل پرتو درمانی نیز احتیاج دارد.
  2. برداشتن کامل پستان : برداشتن کامل پستان یا ماستکتومی ، در مواردی که نتوان پستان را نگه داشت و درمان های دیگر قابل انجام نباشد ؛ صورت می گیرد. در این نوع درمان سرطان سینه ، غدد لنفاوی زیر بغل نیز مورد بررسی قرار می گیرند. ( اولین جایی که سلول سرطانی سینه گسترش می یابد ، غدد لنفاوی زیر بغل می باشد. )

درمان های تکمیلی سرطان سینه

شیمی درمانی در سرطان سینه

دارو درمانی به عنوان یک درمان تکمیلی برای سرطان پستان انجام می شود.

پرتو درمانی در سرطان سینه

پرتو درمانی با تابش اشعه برای افرادی که قسمت درگیر بافت سرطان سینه را برداشته اند انجام می شود.

هورمون درمانی در سرطان سینه

  • سلول های سرطانی به استروژن و پروژسترون حساس هستند متصل شدن این هورمون ها به سلول سرطانی باعث رشد توده سرطانی می شود.
  • بیمارانی که سرطان سینه محدود به ناحیه پستان آن ها می باشد به هورمون درمانی پاسخ مثبت می دهند .
  • قابل ذکر است که در بانوان یائسه هورمون درمانی چندان جواب گو نیست به این دلیل که تومورهای پستان فاقد گیرنده های هورمونی استروژن هستند.

لنف ادم

  • بعد از درمان سرطان سینه امکان ایجاد لنف ادم وجود دارد.
  • لنف ادم تورمی است که در اثر تجمع مایع حاوی پروتئین در قسمتی از بدن به وجود می آید که این تجمع مایع باعث ایجاد درد ، سنگینی و عفونت ناحیه درگیر خواهد شد.
  • بیماران مبتلا به سرطان سینه مسیرهای لنفی در اثر وجود تومور ، عقونت یا روش های درمانی دچار آسیب می شوند.

آیا احتمال سرایت سرطان پستان به سایر اندام های بدن وجود دارد ؟

گاهی اوقات ، سرطان پستان به سایر قسمت های بدن سرایت می کند ، البته انتشار سرطان سینه همیشه اتفاق نمی افتد ؛ اما درصورت سرایت ، تحت عنوان سرطان پستان متاستاتیک شناخته می شود. درمان سرطان پستان متاستاتیک ، متفاوت از سرطان پستان موضعی است. در نتیجه ، متخصصان انکولوژی یا سرطان به طور معمول شواهد متاستاز را در طی مراحل تشخیص یا مرحله بندی بررسی می کنند. لازم به ذکر است که سرطان پستان ، ممکن است پس از تشخیص بیماری گسترش یابد ؛ لذا برای مشاهده علائم احتمالی متاستاز ، برای بیماران یک برنامه دقیق جهت اسکن مکرر و تصویربرداری که در طول و بعد از درمان باید صورت پذیرد ، طرح ریزی می شود.

چگونه سرطان پستان گسترش می یابد ؟

وقتی سلول های غیر طبیعی به بافت های سالم حمله می کنند ، سرطان گسترش می یابد. در بیشتر موارد ، سرطان پستان ابتدا به سایر قسمت های پستان آسیب دیده و سپس به غدد لنفاوی مجاور گسترش می یابد. باید اشاره داشت که چنانچه سلول های سرطانی ، به سیستم لنفاوی راه پیدا کنند ؛ سپس می توانند به قسمت های دورتر نیز برسند. متداول ترین نواحی برای تومورهای متاستاتیک ( انتشار یابنده ) پستان ؛ اندام های ریه ، کبد ، استخوان و مغز می باشد. توجه داشته باشید که حتی اگر سرطان پستان ، به اندام دور دست سرایت کند ؛ در رده سرطان پستان قرار می گیرد. به عنوان مثال سرطان پستان که به ریه متاستاز می کند ، سرطان پستان متاستاتیک در نظر گرفته می شود ؛ نه سرطان ریه.

درمان سرطان پستان متاستاتیک

وقتی سرطان به سایر اندام های بدن سرایت می کند ، متخصصان معمولا درمان هدفمند را توصیه می کنند که می تواند سلول های غیرطبیعی را در چندین مکان از بین ببرد. بسته به مشخصات تشخیص بیمار ، ممکن است برای درمان این نوع از سرطان پستان ، عمل جراحی توصیه شود.

درمان و برنامه ریزی سرطان پستان متاستاتیک

پس از تشخیص سرطان پستان متاستاتیک ، صرف تمام وقت لازم برای جمع آوری اطلاعات و تصمیم گیری درباره درمان خود مفید است. متخصصان درمان بیماری های پستان بدین منظور پزشکانی که ممکن است در مراقبت شما نقش داشته باشند ، گزینه های درمان ، آزمایش ژنتیک ، استراحت در درمان و موارد دیگر را بررسی می کنند.

جراحی سرطان پستان متاستاتیک

پزشکان ، گاهی اوقات توصیه می کنند که برای جلوگیری از شکستگی استخوان یا انسداد سلول های سرطانی در کبد ، جراحی سرطان پستان متاستاتیک را انجام دهند.

  • شیمی درمانی : در درمان سرطان پستان متاستاتیک ، برای آسیب رساندن یا از بین بردن سلول های سرطانی تا حد ممکن استفاده می شود.
  • پرتو درمانی : اگر علائمی مانند کاهش درد و کنترل سرطان در یک منطقه خاص دارید ، ممکن است پزشک پرتودرمانی را پیشنهاد کند.
  • هورمون درمانی : از داروهای هورمونی ، برای كمك یا كاهش رشد سرطان پستان متاستاتیک مثبت گیرنده هورمونی استفاده می شود.
  • درمان های موضعی برای مناطق دور متاستاز سرطان : درمان های موضعی به طور خاص به نواحی جدید سرطان پستان مانند استخوان ها یا کبد هدایت می شوند. اگر به عنوان مثال ، سرطان پستان متاستاتیک باعث درد شود ، این روش های درمانی ممکن است توصیه شوند. لازم به ذکر است که درمان هدفمند ، ویژگی های خاص سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد ؛ مانند پروتئینی که به سلول های سرطانی اجازه می دهد تا به روشی سریع یا غیر عادی رشد کنند.