انواع سرطان سینه به طور کلی به دو دسته سرطان غیر مهاجم و سرطان مهاجم تقسیم می شود. سرطان انحراف رشد و تکثیر سلول های بدن از مسیر طبیعی و نرمال خود می باشد. در حالت عادی سلول های بدن عمر محدودی دارند و زمانی که وظیفه خود را در قبال عضو مربوطه انجام می دهند از بین خواهند رفت که این مرگ سلولی برنامه ریزی شده می باشد که مرگ آن توسط هسته سلول صادر خواهد شد. سرطان پستان با تغییرات ژن های داخل سلول ها ایجاد می گردد. به نحوی که افزایش بی رویه سلول ها با برهم خوردن متابولیسم عضو همراه باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با انواع سرطان پستان تا انتهای این مقاله از خیریه BCPI ، بهترین موسسه پیشگیری از سرطان سینه در تهران ، همراه شوید.

 

انواع سرطان سینه - خیریه BCPI

 

انواع سرطان سینه و مراحل آن

  1. سلول های سرطانی غیرتهاجمی هستند اما باید گفت که ریسک بلند مدت برای تبدیل به تهاجمی شدن نیز وجود خواهد داشت و اندازه تومور اولیه خیلی کوچک و کمتر از یک سانتی متر می باشد.
  2. تومورهایی که حدود 2 سانتی متر عرض داشته اند و به خارج از بافت پستان و غدد لنفاوی زیر بغل گسترش پیدا نکرده اند.
  3. در این مرحله از انواع سرطان سینه ؛ تومور های سرطانی دو دسته هستند دسته اول به گره های لنفاوی زیر بازو گسترش یافته و حدود 2 سانتی متر هستند.
  4. و دسته دیگر تومورهای 5 سانتی متری هستند که به گره های لنفاوی گسترش نیافته اند.
  5. اندازه تومور بیش از 5 سانتی متر عرض داشته و میزان گسترش آن به گره های لنفاوی و سایر بافت های اطراف افزایش یافته است.
  6. در این مرحله تومور سرطانی به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است که آن را سرطان متاستاز می نامیم.

 

سرطان غیر مهاجم

عموماً این نوع سرطان از لوبول های ترشح شیر و مجاری شیر محدود می شود و هنوز بافت های پستان را درگیر نکرده است. در بیشتر مواقع نیز به عنوان یک سرطان خطرناک مطرح نمی شود. سرطان سینه غیر مهاجم به عنوان نوعی ضایعه قبل از ابتلا به سرطان نیز تلقی می گردد. لازم به ذکر است گاهی نیز انواع سرطان سینه ممکن است تا حدی پیش رفته باشد که پزشک معالج توصیه کند تا بافت سینه برداشته شود. در پایان باید گفت ، مهم ترین موضوعی که در این میان حائز اهمیت است، در نظر گرفتن درمان مناسب به جهت افزایش طول عمر بیمار می باشد. نوعی از سرطان غیر مهاجم نیز وجود دارد، که در صورت عدم درمان به موقع می تواند به سرطان مهاجم تبدیل گردد. مسئله مهم تشخیص صحیح نوع بیماری می باشد، که در این مرحله بسیار سخت می باشد و لازم است تا به طور دقیق فرد مورد معاینه قرار گیرد. ( با انجام ماموگرافی ، بیوپسی و غیره این امکان فراهم خواهد آمد. )

سرطان های مهاجم

شایع ترین نوع سرطان پستان ، سرطان سینه مهاجم با منشا مجاری شیری می باشد که نشات گرفته از سلول های مجاری شیری باشد. می توان گفت درصد بسیار بالای سرطان سینه ، این نوع می باشد.

سرطان التهابی سینه

کمیاب ترین نوع سرطان پستان که در آن تورم و قرمزی و بالا رفتن دمای پوست را به همراه خواهد داشت. ورم ، خارش ، کبودی و گاهی ضخیم شدن پوست سینه به طور ناگهانی از علائم ابتلا به سرطان التهابی سینه می باشد.

بیماری پاژه

یک نوع از سرطان سینه ، که پوسته ریزی پیشرونده نوک سینه و خارش آن ، از علائم سرطان سینه می باشند.

آیا سرطان سینه در مردان نیز اتفاق می افتد ؟

مردان نیز همانند خانم ها از بافت سینه برخوردارند ، در نتیجه بافت و سلول سینه آقایان نیز می تواند دستخوش تغییرات سرطانی قرار گیرد. اگرچه سرطان سینه در میان آقایان به اندازه خانم ها ، شایع نمی باشد ؛ اما متاسفانه باید گفت که سرطان سینه می تواند صرف نظر از سن ، در آقایان نیز اتفاق بیافتد. البته لازم به ذکر است که ، بروز سرطان سینه در مردان میانسال نسبت به سایر رده های سنی ، رایج تر است.

علائم سرطان سینه در مردان

شایع ترین علامت سرطان سینه در آقایان ، وجود یک توده در بافت سینه می باشد. لازم به ذکر است که نشانه این نوع سرطان در مردان ، علاوه بر توده شامل موارد زیر نیز می باشد :

  • ترشح از نوک سینه
  • ضخیم شدن بافت سینه
  • قرمز شدن نوک سینه
  • تورم و خارش پوست سینه
  • تو رفتگی نوک سینه یا برگشت آن به سمت داخل

از آن جا که آقایان به منظور بررسی وجود توده در سینه ها و همچنین سرطان پستان ، بافت سینه خود را کمتر مورد بررسی قرار می دهند ؛ می توان گفت که انواع سرطان سینه در آقایان بسیار دیر شناسایی می شود.

علائم سرطان سینه چه می باشد ؟

در ادامه به برخی علائم هشداردهنده و اولیه ، انواع سرطان سینه اشاره شده است :

  • لمس توده در زیر بغل و یا در پستان
  • متورم شدن قسمتی از پستان و یا ضخیم شدن پوست آن
  • کمرنگ و یا تحریک شدن پوست پستان ها
  • پوسته دادن و یا قرمز شدن نیپل
  • گود شدن و یا احساس درد در نوک پستان
  • ترشح مایع و یا خون از نوک سینه
  • احساس درد در پستان ها
  • تغییر در اندازه و شکل یکی از پستان ها
  • تحریک و یا خارش پستان
  • تغییر کردن رنگ پستان و یا نیپل
  • گود شدن و یا ایجاد قرمزی بر روی پوست سینه

سایر علائم سرطان سینه عبارتند از :

  • ایجاد فرو رفتگی در سطح سینه‌ ها
  • بزرگ شدن توده یا توده های قدیمی
  • پرتقالی شدن بافت پوست سینه
  • احساس درد در ناحیه تناسلی
  • کاهش شدید وزن بدون دلیل مشخص
  • بزرگ شدن توده های غدد لنفاوی موجود در زیر بغل
  • ناهماهنگ شدن سایز سینه ها و بزرگ شدن یکی از آن ها
  • فرو رفتگی در نوک سینه و به عبارتی برگشت نوک سینه به سمت داخل

البته ذکر این نکته لازم است که مشاهده هر یک از این علائم به معنی سرطان سینه نبوده و ممکن است علت دیگری داشته باشد. اما پیشنهاد می شود از مشاهده این نشانه ها به راحتی عبور نکنید و برای بررسی وضعیت سلامتی خود و تشخیص دقیق حتما به پزشک مراجعه نمایید. خوب است این نکته را بدانید در صورتی که انواع سرطان سینه در مرحله ابتدایی تشخیص داده شود ، درمان راحت تر بوده و در مدت زمان کوتاهی می توان به موفقیت رسید.

سرطان پستان را در 5 استیج دسته بندی می کنند :

استیج صفر – همان DCIS و یا کارسینوم مجاری شیری درجا می باشد. سلول های سرطانی در این نوع سرطان به بافت های مجاور سرایت نمی کند و در همان داکت های شری باقی می ماند.

استیج یک – استیج 1 خود به دو نوع A ، B تقسیم بندی می شود. در نوع A گره های لنفاوی درگیر نشده و قطر تومور کمتر از 2 سانتی متر می باشد. در حالی که در نوع B ، توموری در بافت پستان مشاهده نمی شود و یا اندازه آن از 2 سانتی متر کمتر می باشد اما سلول های سرطانی در گره های لنفاوی قابل مشاهده است.

استیج دو – این مرحله نیز در دو نوع A , B وجود دارد. در نوع A تومور به 1 الی 3 گره لنفاوی مجاور سرایت کرده و اندازه آن کمتر از 2 سانتی متر می باشد. نوع 2B به یک الی 3 گره لنفاوی ، تومور سرایت کرده و اندازه آن بین 2 تا 5 سانتی متر می باشد. همچنین ممکن است اندازه تومور بیشتر از 5 سانتی متر و یا بزرگتر باشد اما به گره های لنفاوی سرایت نکند.

استیج سه – 3A : سرطان ممکن است درون گره های لنفاوی رشد کند و یا به 4 الی 9 گره لنفاوی دیگر در زیر بغل سرایت پیدا کند. اندازه تومور اصلی متغیر است. 3B : تا 9 گره لنفاوی را می تواند درگیر کند و تومور به پوست و یا قفسه سینه برسد. 3C : تومور به بیشتر از 10 گره لنفاوی منتشر می شود یا گره های لنفاوی داخل پستان و یا نزدیک استخوان ترقوه

استیج چهارم – در این مرحله سرطان و سلول های سرطانی در کل گره های لنفاوی و سایر اعضای بدن پخش می شود و این تومورها می توانند هر سایز و اندازه ای داشته باشند.