سرطان سینه یکی از رایج ترین بیماری ها در میان بانوان می باشد که در صورت مبتلا شدن به آن مشکلاتی در خانواده ، شغل ، شخصیت و غیره فرد ایجاد می شود، اما بانوان با داشتن آگاهی می توانند از بروز سرطان پستان تا حد زیادی جلوگیری کنند. به همین دلیل خیریه bcpi ، بهترین موسسه پیشگیری از سرطان پستان در تهران تلاش دارد راه های پیشگیری از سرطان سینه را به صورت جامع در اختیار شما عزیزان قرار دهد ، چرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید ، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

پیشگیری از سرطان سینه - bcpi

سرطان سینه چیست ؟

به طور کلی سینه متشکل از غدد شیر و مجاری ای که موظف به انتقال شیر به نوک سینه هستند ، می باشد. چنانچه سلول های پوشاننده غدد شیر و مجاری آن به صورت نامنظم و بدون کنترل رشد یابند و از طریق لنف ها و خون در دیگر نقاط بدن نیز انتشار یابند ، سرطان سینه اتفاق خواهد افتاد. لازم به ذکر است که پس از سرطان کبد ، سرطان پستان یکی از رایج ترین انواع سرطان در سرتاسر جهان می باشد و به عنوان یکی از اصلی ترین علل مرگ و میر در دنیا محسوب می گردد. اساسی ترین روش در پیشگیری از سرطان سینه ، تشخیص به موقع و زود هنگام آن می باشد ، در ذیل به مهم ترین راهکارهایی که از آن ها می توان در راستای تشخیص زود هنگام این بیماری بهره برد اشاره می نماییم :

  • معاینه سینه ها توسط خود فرد
  • معاینه سینه ها توسط پزشک متخصص
  • انجام سونوگرافی و ماموگرافی سینه

توجه داشته باشید بانوانی که بیش از 40 سال سن دارند می بایست به صورت منظم و ممتد جهت انجام ماموگرافی و تست سلامت از لحاظ ابتلا به سرطان سینه و هر نوع مورد مشکوک به متخصصین این حوزه مراجعه نمایند. ناگفته نماند که خوشبختانه امروزه توجه به این موارد و مراجعه به هنگام به پزشک متخصص ، بسیار پررنگ تر از قبل است تا جایی که خوشبختانه در حال حاضر در برخی کشورها با انجام مکرر ماموگرافی تقریبا 30 درصد از آمار ابتلا به این بیماری کاسته شده است.

علائم سرطان سینه

سرطان پستان غالبا با علائم زیر همراه است :

  • پیدایش توده هایی ملموس در سینه و زیربغی
  • بروز ترشح از نوک سینه که معمولا به صورت یکطرفه وبه خودی خود اتفاق می افتد و معمولا به صورت خونی است.
  • تورفتگی نوک سینه
  • التهاب پوست نو نوک سینه
  • عدم تقارن سینه ها
  • بزگ شدن یکی از سینه ها

بانوانی که با علائم فوق روبرو هستند ، حتما باید جهت معاینه و پیشگیری از سرطان سینه زودهنگام و جلوگیری از گسترش بیماری به یک متخصص حاذق و مجرب مراجعه نمایند.

پیشگیری از سرطان سینه - bcpi

چگونه از سرطان سینه جلوگیری كنیم ؟

برای پیشگیری از سرطان سینه توصیه می شود این مقاله از خیریه bcpi ، بهترین موسسه پیشگیری از سرطان پستان در تهران ، را مطالعه کنید و در صورت داشتن سوال ، سوالات خود را از طریق وب سایت پرسیده و پاسخ آن ها را دریافت کنید.

  • به بانوان توصیه می کنیم که وزن متعادلی داشته باشند چرا که بانوانی که بیش از 9 کیلو گرم اضافه وزن داشته باشند در دوران یائسگی ممکن است دچار سرطان پستان شوند.
  • مصرف میوه جات و سبزیجات را در مصرف روزانه خود بگنجانید و سعی کنید سبزیجات را به صورت خام و بخار پز استفاده کنید.

جلوگیری از سرطان سینه

  1. در روز حداقل نیم ساعت ورزش کنید.
  2. از چربی های اشباع نشده مانند امگا 3 و امگا 6 که جزء چربی های خوب محسوب می شود می توانید استفاده کنید.
  3. از خوردن چربی های جامد و اشباع شده جدا خودداری کنید.
  4. از کربوهیدرات های کم ضرر و مناسب مانند نان های جو سبوس دار ، باقلا ، حبوبات استفاده کنید.
  5. از خوراکی هایی که از سویا تهیه شده است استفاده کنید.
  6. به این نکته توجه کنید که کمبود ویتامین D احتمال بروز به سرطان پستان را افزایش می دهد.
  7. از کشیدن سیگار جدا خودداری کنید ، چرا که بانوان سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.
  8. از نوشیدن الکل خودداری کنید.
  9. با رعایت موارد فوق می توانید از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سرطان سینه می توانید به مقاله جامعی که تهیه شده و در وب سایت موجود است مراجعه کنید.

 

پیشگیری از سرطان سینه - خیریه bcpi

 

موارد دیگر کاهش ابتلا به سرطان سینه

تحقیقات نشان دهنده این است در مواردی که شخص از نظر ژنتیکی مستعد سرطان پستان می باشد باید به تغییرات مثبتی در جهت عادات غذایی و رعایت مواردی دیگر بپردازد تا در حد قابل توجهی بتواند خطر ابتلا به این عارضه را کاهش دهد. اما این موارد چه می باشند؟

شیردهی به فرزندان حداقل در مدت شش ماه ابتدایی تولد

جالب است بدانید مادرانی که به فرزندانشان حداقل تا 6 ماه ابتدایی از شیر خود می دهند سیکل قاعدگی شان در این زمان قطع می شود و در قیاس با زنانی که به کودکشان شیر خشک می دادند ، حدودا 10 درصد کمتر در معرض این عارضه قرار می گیرند که این خود یکی از موارد پیشگیری از سرطان سینه می باشد. با قطع شدن دوره پریودی میزان سطح هورمون استروژن کاهش می یابد. کما اینکه یکی از عواملی که زمینه را برای پدید آمدن سرطان سینه ایجاد می کند افزایش سطح این هورمون می باشد.

محدود کردن درمان های هورمونی

نتایجی که حاصل از تحقیات بنیاد سلامت زنان منتشر می شود نشان دهنده آن است که خانم ها در بازه زمانی طولانی تحت درمان های همورمونی پروژسترون و استروژن می باشند. متاسفانه باید بگوییم که این افراد شانس بروز سرطان سینه را در بدن خود تا 24 درصد افزایش می دهند. بنابراین باید توجه داشته باشید که برای رفع ناراحتی هایی مانند گرگرفتگی یا یائسگی تحت نظر پزشکی متخصص از کمترین میزان این هورمون ها استفاده کنید و بتوانید مدت زمان درمان را نیز کاهش دهید.

تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض پرتوهای پزشکی جلوگیری کنید

پژوهش ها نشان دهنده آن است که افراد در طول زندگی اگر در معرض اشعه قرار بگیرند آن هم به دفعات زیاد به دلیل وجود رابطه میان اشعه و سرطان پستان ممکن است یکی از عوامل ابتلا به این عارضه باشد. از این رو انجام چنین آزمایشاتی در صورت لزوم فقط باید با مشورت پزشک و رعایت احتیاط های لازم انجام شود.

چرا تشخیص زود هنگام در پیشگیری از سرطان سینه مهم است ؟

تشخیص زودهنگام سرطان پستان ، مانند انواع سرطان ها از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ زیرا رشد و تکثیر سلول های سرطانی به زمان زیادی نیاز دارد و با تشخیص زود هنگام می توان از پیشرفت و بدخیم شدن آن ها جلوگیری کرد. هر 4 الی 5 ماه بعد از پایان پریود خود می توانید ، خود آزمایی پستان را در منزل انجام دهید. اگر اطلاعی درباره این موضوع ندارید و با خود آزمایی پستان آشنا نیستید ، توصیه می کنیم مقاله ای را که موسسه bcpi ، بهترین موسسه پیشگیری از سرطان سینه در تهران ، درباره این موضوع به صورت کامل تهیه کرده است را مطالعه بفرمایید. با انجام این تست در منزل می توانید متوجه توده و یا سفتی در سینه شوید و قبل از آنکه برای روش های درمانی دیر شود ، اقدام به درمان نمایید. اولین نکته ای که باید در خود آزمایی سینه ها به آن توجه کنید ، ترشح از نوک پستان و یا وجود هرگونه توده و برجستگی در بافت های سینه است. این معاینه را می توانید به صورت دراز کشیده و یا جلوی آینه انجام دهید.

راه های پیشگیری از سرطان پستان در زنان

  • افزایش چربی سالم و محدود کردن پروتئین : مصرف بیشتر از 100 گرم پروتئین غیر طبیعی بوده و لازم است مصرف کربوهیدرات و پروتئین را کاهش دهید. پروتئین و چربی با کیفیت مورد نیاز بدن خود را از مرغ و گوشت محلی ، تخم مرغ ارگانیک ، روغن نارگیل و آووکادو تامین نمایید. همچنین لازم به ذکر است که رژیم کتوژنیک در درمان و پیشگیری از سرطان سینه بسیار کمک کننده است.
  • ویتامین A طبیعی مصرف کنید : مطالعات بسیاری نشان می دهد که ویتامین A در پیشگیری از سرطان نقش بسزایی دارد. بهتر است ویتامین آ مورد نیاز خود را از منابعی مثل کره خام ، زرده تخم مرغ ، شیر ، مرغ و گوشت دریافت کنید. البته لازم به ذکر است که باید مراقب مصرف ویتامین A باشید ، در غیر این صورت ممکن است فواید ویتامین دی به دلیل مصرف بیش از حد ویتامین آ حذف شود. برای جلوگیری از سرطان پستان ، رنج مناسبی از ویتامین D و A لازم است.