تشخیص زود هنگام سرطان

روش های مختلفی برای تشخیص , بررسی توده های مشکوک به سرطان سینه وجود دارد ، اما تشخیص زود هنگام سرطان سینه برای ما اهمیت ویژه ای دارد. روش های تشخیصی گاهی به تنهایی و گاها به همراه یکدیگر به کار برده می شوند.

معاینه بالینی توسط پزشک ، BSE ، غربالگری با ماموگرافی ، سونوگرافی ، نمونه برداری و  MRI از روش های تشخیص زود هنگام سرطان پستان می باشند.

به طور کلی تنها روش قطعی در تشخیص سرطان سینه ، بیوپسی یا نمونه برداری می باشد ؛ در این روش بخشی از تومور یا کل آن از سینه تخلیه می شود و با میکروسکوپ توسط متخصصین آسیب شناسی مورد بررسی قرار می گیرد.

بر اساس شرایط بیمار و اندازه توده ، تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی ، نمونه برداری از توده موجود در سینه انجام می شود. جراح سینه ، طی نمونه برداری از تومور سینه ، محل تومور را برش داده و بخشی از تومور یا کل آن را از سینه خارج می کند و سپس محل برش را بخیه می زند.

تشخیص به موقع سرطان سینه

بیمار در روز بعد از جراحی می تواند به انجام کار های روزانه اش بپردازد. البته تا چند هفته نباید از دستی که نمونه برداری از آن سمت انجام شده ، برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده نماید . زخم محل نمونه برداری به طور معمول در کمتر از 10 روز بهبود می یابد.

برای نمونه برداری روش های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان نمونه ، تحت بی حسی موضعی یک برش بسیار کوچک ایجاد می شود و توسط سوزن مخصوص چند نمونه از توده برداشته می شود. این روش ساده و راحت است و تقریبا می توان آزمایشات مورد نظر را بر روی این نمونه ها انجام داد.

در برخی موارد ، در ابتدای کار در عمل جراحی نمونه برداری انجام می شود. در مواردی که درصد احتمال سرطانی بودن تومور بالا باشد و روش های تشخیصی دیگر مانند ماموگرافی نیز احتمال بدخیم بودن تومور را تایید کرده باشند ، بعضی از جراحان ترجیح می دهند از بیمار در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی نمونه فوری بگیرند و به آزمایشگاه ارسال نموده و در صورتی که نتیجه آزمایش سرطانی بودن تومور را تایید کند ، عمل جراحی پستان را همان موقع انجام بدهند.

تشخیص زود هنگام سرطان سینه

روش های تشخیص زود رس در سرطان سینه

در عصر حاضر سرطان سینه و درمان آن از معضلات مهم در بین تمام مردم جهان به شمار می رود. با در نظر داشتن این موضوع که میزان شیوع ابتلا به سرطان سینه بالا رفته است ، مقابله و مبارزه با این بیماری دارای اهمیت ویژه ای است.

مقابله با بیماری سرطان سینه ، دو بخش پیشگیری و درمان را در بر دارد. در سرطان ها با توجه به این که در بیشتر موارد ابتلا ، دلیل مشخصی را نمی توان یافت ، پیشگیری مفهومی دیگر پیدا می کند. دانشمندان علوم بهداشتی واژه دیگری با اسم غربالگری را بدین منظور برگزیده اند.

هدف از غربالگری تشخیص زودرس سرطان پستان ، هنگامی که توده هنوز کوچک است و به سایر اندام های بدن منتشر نشده است ، می باشد.

چند روش برای تشخیص زود هنگام سرطان وجود دارد ؟

در شرایط فعلی سه روش برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان وجود دارد که استفاده از آن به سن فرد بستگی دارد و ممکن است تواماً یا مجزا به کار گرفته بشود :

  • خود آزمایی سینه هر ماه
  • معاینه کامل پستان توسط پزشک
  • ماموگرافی

راه های تشخیص و درمان سرطان سینه

آزمایشات ژنتیکی

آزمایشات ژنتیکی ، دو ژن را که مسئول بروز سرطان سینه می شوند شناسایی نموده و افرادی که مستعد این بیماری هستند را با غربالگری تحت نظر قرار می دهند.

بیوپسی سینه

برداشتن یک غده آشکار از غده لنفاوی زیر بغل بهتر از تخلیه کامل غدد لنفاوی است چون برداشتن کامل غدد لنفاوی باعث افزایش احتمال لنف ادم خواهد شد. بیوپسی در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

تارگت درمانی

تارگت درمانی برای تکمیل دوره درمان سرطان سينه بدخيم  و برای بیمارانی که مبتلا به سرطان سینه مهاجم و غیر قابل کنترل هستند ، انجام می شود تا باعث افزایش طول عمر فرد شود.

لیزر

استفاده از لیزر برای برداشتن کانون های منفرد سرطانی مخصوصا متاستازهای محدود مورد استفاده قرار می گیرد که در حال حاضر در مرحله تحقیقات قرار دارد.

اشعه درمانی

روشی موثر و کوتاه مدت و کم عارضه برای درمان سرطان پستان می باشد.

شیمی درمانی

امروزه برای انجام شیمی درمانی بر اساس تحقیقات انجام شده ، داروهایی را که عارضه کمتری دارند برای بیمار تجویز می نمایند.

هورمون درمانی

هورمون درمانی برای کنترل هورمون استروژن که مسئولیت تشدید و عود بیماری سرطان سینه را برعهده دارد ، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

در این خصوص ، تحقیقات کلینیکی زیادی انجام گرفته و در حال انجام است تا داروهای موثرتر و در عین حال کم عارضه تر و با طول درمان کمتری جهت شیمی درمانی تجویز شود.