سرطان پستان یکی از بیماری های شایع بین بانوان است ، بانوان باید در مورد سرطان پستان آگاهی کامل داشته باشند و تا قبل از پیشرفت آن برای درمان سرطان سینه اقدام کنند. به طور کلی منظور از سرطان ، انحراف رشد و تکثیر سلول های بدن از مسیر طبیعی و نرمال خود می باشد. در حالت عادی ، سلول های بدن عمر محدودی دارند و زمانی که وظیفه خود را در قبال عضو مربوطه انجام می دهند از بین خواهند رفت که این مرگ سلولی برنامه ریزی شده می باشد و مرگ آن توسط هسته سلول صادر خواهد شد. سرطان پستان ، با تغییرات ژن های داخل سلول ها ایجاد می گردد. به نحوی که افزایش بی رویه سلول ها با برهم خوردن متابولیسم عضو همراه می باشد و منجر به سرطان می گردد. ما در این مقاله از خیریه bcpi  ، بهترین موسسه پیشگیری از سرطان پستان در تهران ، به طور مختصر به پرسش و پاسخ سرطان سینه می پردازیم که سوال بیشتر شما عزیزان می باشد ؛ اطلاعاتی را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

 

پرسش و پاسخ سرطان سینه - موسسه BCPI

 

مهم ترین پرسش و پاسخ سرطان سینه

روش های تشخیص سرطان پستان چیست ؟

  • خودآزمایی پستان توسط خود فرد : بهترین زمان جهت انجام این معاینه ، 2 الی 3 روز بعد از قطع خونریزی ماهیانه با لمس کردن بافت سینه می باشد.
  • معاینه پستان توسط پزشک : انجام این معاینه از سن 12 سالگی به بعد توصیه می گردد و باید طی فواصل زمانی 6 الی 12 ماه انجام گیرد.
  • ماموگرافی : منظور عکس برداری از بافت سینه می باشد که به طور معمول باید در سنین 35 الی 39 سالگی بوسیله اشعه ایکس انجام  گیرد.

دلایل ایجاد توده های پستان چیست ؟

از معمول ترین دلایل ایجاد توده های پستان که در پرسش و پاسخ سرطان سینه مطرح است ، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • عفونت بافت سینه در دوران شیر دهی
  • وجود تومورهای خوش خیم یا فیبروآدنوم سینه
  • وجود بیماری فیبروکیستیک سینه ( سینه های توده دار )
  • نکروز بافت چربی در سینه

علائم سرطان سینه در مراحل ابتدایی چیست ؟

به طور معمول ، سرطان پستان در مراحل اولیه هیچ گونه نشانه ای ندارد. به طوری که معمولا توده هایی در سینه خانم ها در شرایط مختلف احساس می شود که اغلب مواقع ، وجود توده داخل سینه به معنای سرطان سینه نیست. بیشتر این توده ها ناشی از تغییرات هورمونی در نوجوانان و بافت آسیب دیده چربی در بانوان بوده و لذا غیر سرطانی یا خوش خیم است.

علائم سرطان سینه در مراحل پیشرفته چیست ؟

از موارد ذیل می توان به عنوان رایج ترین علائم سرطان سینه در مراحل پیشرفته نام برد :

  • فرد با تغییر سایز یا شکل سینه مواجه شود.
  • ترشح مایعی از نوک سینه در صورتی که شیر نباشد.
  • پوست سینه دچار افتادگی چروکیدگی یا جوش شود.
  • بافت نوک سینه یا هاله اطراف نوک سینه تغییر رنگ داشته باشد.
  • پوست سینه دچار برآمدگی شده یا ضخیم شده باشد.
  • بروز توده های تازه که تا بعد از سیکل ماهیانه بعدی نیز از بین نرود.

لنف ادم چیست ؟

لنف ادم ، تورمی است که بر اثر جمع شدن مایعی که سرشار از پروتئین است در ناحیه ای از بدن ایجاد می شود. لنف ادم ، ممکن است به صورت اولیه ایجاد شود و بعد از درمان سرطان سینه به وجود آمده باشد. لنف ادم ، یک توده بدخیم پستان است و موجب درد و عفونت های مکرر و سنگینی عضو درگیر می شود. به صورت طبیعی ، لنف داخل عروق لنفی حرکت می کند و وارد جریان خون می گردد ، اگر عروق لنفی یا غدد لنفی که در مسیر عروق قرار دارند دچار آسیب شوند ، حرکت لنف ها مختل خواهد شد و مایع در عضو جمع خواهد شد. مسیرهای لنفی در افرادی که دچار سرطان سینه هستند ، در اثر عفونت و وجود عفونت یا روش های درمانی دچار آسیب خواهند شد. به عنوان مثال ، می توان گفت که برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل و انجام رادیوتراپی برای درمان سرطان سینه ؛ باعث مسدود شدن عروق لنفی یا مختل شدن حرکت لنف ها خواهد شد.

 

پرسش و پاسخ سرطان سینه - BCPI

 

سن ابتلا به سرطان سینه چه زمانی است ؟

دقیق ترین سن سرطان سینه مشخص نمی باشد و سرطان سینه در هر سنی ممکن است رخ دهد ، به طور معمول ابتلا به سرطان سينه غالبا در بانوان بالای 40 سال اتفاق می افتد ، اما نوجوانان هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. باید متذکر شد به این دلیل که سن سرطان سینه مشخص نیست ؛ بهتر است خانم ها از 25 سالگی به طور مرتب مورد معاینه قرار گیرند ، چرا که متاسفانه سن ابتلا به این نوع از سرطان ، در ایران کاهش یافته است.

آيا سرطان سينه درمان دارد ؟

از رایج ترین پرسش و پاسخ سرطان سینه در رابطه با درمان این بیماری می باشد. در این رابطه باید گفت بله ، شانس ادامه زندگی امروزه بسیار بالاست و افرادی که در مراحل اولیه برای درمان سرطان سينه اقدام می کنند ، شانس بهبودی کامل شان بسیار بالاست. لازم به ذکر است که به طور کلی ، سرطان سینه امروزه با روش های مختلف درمانی قابل کنترل شدن هست. چنانچه با مشاهده علائم سرطان سينه در زنان ، اقدام به پزشک در تهران یا سایر شهرها سریعا صورت پذیرد ، هم درمان کمتری لازم خواهد بود و هم از پیشروی بیماری و مرگ زودرس جلوگیری خواهد شد.

زمانی که تحت درمان هستم می توانم فعالیتی داشته باشم ؟

ممکن است که این نگرانی را داشته باشید که زمانی که تحت درمان هستید ، آیا باز هم می توانید فعالیتی داشته باشید یا خیر ؟ باید گفت که خانم هایی که تحت درمان سرطان پستان هستند ، قادر به انجام فعالیت های عادی و روزمره خود خواهند بود. باید خود را عضوی از تیم درمان به شمار آورید و درمان را به وسیله خود کامل بدانید و قبل از شروع درمان ، توسط بهترین جراح سرطان سینه در تهران لیستی از سوالاتی که دارید را تهیه نمایید و با پزشک در میان بگذارید.

سایر پرسش و پاسخ سرطان سینه

نتیجه درمان سرطان سینه چیست ؟

همه چیز از خود فرد شروع می شود و باید فرد دارای روحیه بالایی باشد و طی درمان با جراح سینه خود همکاری نماید. توجه داشته باشید که جراح سرطان سینه تهران ؛ بهترین نوع درمان را به توجه به نوع سرطان سینه برای فرد انتخاب می کند. اقداماتی که باید قبل و بعد از درمان سرطان سینه انجام دهید ؛ توسط تیم درمان بیان خواهد شد و فرد باید برای رسیدن به نتایج مطلوب آن ها را رعایت نماید.

آیا ابتلا به سرطان سینه با درد همراه است ؟

متاسفانه بزرگترین مشکل سرطان این است که درد ندارد. ممکن است یک بیمار برای مدت 3 سال در سینه خود یک توده داشته باشد اما دردی را احساس نکند ، در حالی که از درد کمر شکایت می کند که علت این موضوع می تواند پیشرفت سرطان و انتقال توده های سرطانی به کمر باشد. متاسفانه برخی از افراد با وجود لمس توده در پستان ها از آنجایی که دردی ندارند ، این مسئله را جدی نمی گیرند که در نهایت منجر به پیشرفت بیماری می شود. بنابراین اگر احساس درد در سینه ها دارید نگران نباشید چرا که درد علامت خوبی است.

آیا عمل جراحی سرطان پستان روی شکل و ظاهر پستان ها هم تاثیر می گذارد ؟

در مواردی که قسمت هایی از بافت پستان انجام شود و سپس رادیوتراپی انجام شود ، شکل پستان نیز تغییر پیدا می کند. اما خوشبختانه امروزه روش های انکوپلاستیک موجب می شود تا این بدشکلی بعد از انجام جراحی به حداقل برسد.

آیا رنگ کردن موها خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد ؟

برخی از مطالعات نشان می دهد که خانم هایی که به صورت مرتب از کراتین و رنگ مو استفاده می کنند ، بیشتر به سرطان پستان مبتلا می شوند. البته این موضوع هنوز به اثبات نرسیده و نیاز به مطالعات بیشتری دارد به همین دلیل نمی توان افراد را از رنگ کردن موها به صورت قطعی منع کرد.

آیا بعد از شیمی درمانی برای درمان سرطان پستان افزایش وزن خواهیم داشت ؟

به گفته بهترین پزشکان تهران ، به صورت کلی ، بیشتر خانم ها بعد از پایان دوره شیمی درمانی 5 الی 10 کیلوگرم افزایش وزن خواهند داشت که برای جلوگیری از این مسئله می توانید با متخصص تغذیه مشورت نمایید.

آیا در زمان شیمی درمانی می توان تاتو ابرو انجام داد ؟

بله تاتو کردن ابروها ارتباطی با شیمی درمانی نداشته و مجاز است.