سرطان سینه یا Breast Cancer ، یکی از سرطان های رایج در میان بانوان است و طبق مطالعات به عمل آمده این سرطان به عنوان دومین عامل مرگ و میر خانم ها در دنیا به شمار می رود. البته لازم به ذکر است که احتمال ابتلا به سرطان سینه در آقایان نیز وجود دارد ، اما به طور کلی ریسک بروز آن در خانم ها بیشتر است. این سرطان از بافت سینه شروع می شود و دلیل آن ، رشد بیش از حد سلول های غیرطبیعی در سینه می باشد. تشخیص زودهنگام سرطان سینه و متعاقبا اقدام به درمان به موقع این بیماری ، می تواند روند درمان را ساده تر کرده و همینطور منجر به افزایش احتمال موفقیت درمان گردد. این مقاله از بهترین موسسه پیشگیری از سرطان پستان ، bcpi  به راه های درمان سرطان سینه می پردازد.

 

درمان سرطان سینه

انواع تومور سینه

لازم است قبل از آشنایی با روش های درمان سرطان سینه با انواع تومورهای پستان آشنایی پیدا کنید. به صورت کلی تومور سینه به دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم ، طبقه بندی می شود. به طور کلی در هر دو نوع تومور سینه ؛ سرعت رشد و تکثیر سلول های غیرطبیعی ، بالا است. توجه داشته باشید که تومورهای دیگری موسوم به تومورهای بینابین نیز وجود دارند. این نوع از تومورها در ابتدای پیدایش شان به صورت خوش خیم بوده و به مرور به تومورهای بدخیم تبدیل می گردند. لازم به ذکر است که روند افزایش سلول های غیرعادی در تومورهای خوش خیم در یک مرحله معین ، توقف می یابد ؛ تومورهای خوش خیم قابلیت انتشار به دیگر بخش های بدن را ندارند و در نتیجه منجر به مرگ نمی شوند. در حالی که در تومورهای بدخیم ، این روند بدون توقف تداوم یافته و به هیچ وجه قابل ‌مهار نمی باشند ؛ در نتیجه به سرطان سینه تبدیل می شوند که متاسفانه در صورت عدم درمان به موقع به دیگر بخش های بدن نیز راه یافته و کار آن ها را مختل می کند و در نهایت اندام های حیاتی بدن را درگیر کرده و به مرگ فرد می انجامد.

دلایل ابتلا به سرطان سینه

  • سابقه قبلی سرطان سینه
  • سابقه خانوادگی
  • بلوغ زودهنگام
  • عادت ماهیانه زودرس
  • اضافه وزن
  • نازایی
  • زایمان بعد از ۳۵ سالگی
  • مصرف مواد غذایی پرچرب
  • مصرف دخانیات و الکل
  • یائسگی پس از ۵۵ سالگی
  • بیماری های خوش خیم در ناحیه سینه
  • ابتلا به انواع دیگر سرطان ها

توجه داشته باشید که موارد مذکور هرگز دالّ برابتلای قطعی به سرطان سینه نیستند ، اما ریسک ابتلا به این بیماری را افزاش می دهند.

 

درمان سرطان سینه

 

تشخیص سرطان سینه

برای تشخیص این بیماری پیش از درمان سرطان سینه می توان از راه های زیر بهره جست :

  • آزمایش سینه توسط خود فرد ( پس از 20 سالگی )
  • معاینه سینه به وسیله پزشک متخصص ( در بانوان ۲۰ الی ۴۰ ساله ، هر سه سال یک‌ مرتبه و در خانم های بالای ۴۰ سال ، به صورت سالیانه )
  • ماموگرافی سالیانه ( برای بانوانی که بیش از ۳۵ سال سن دارند )

روش های تشخیص زودرس سرطان سینه

میزان شیوع ابتلا به سرطان پستان بالا رفته است ، مقابله با این بیماری دارای اهمیت ویژه ای است. به طور کلی مقابله با بیماری سرطان پستان ، دو بخش پیشگیری و درمان را در بر دارد. در اغلب سرطان ها دلیل مشخصی را نمی توان برای علت ابتلا یافت در این صورت پیشگیری مفهومی دیگر پیدا می کند که دانشمندان علوم پزشکی واژه دیگری با نام غربالگری را برای آن برگزیده اند. هدف از انجام غربالگری تشخیص زودرس سرطان پستان ، هنگامی که توده هنوز کوچک است و به سایر اندام های بدن منتشر نشده است می باشد.

درمان سرطان سینه

اهمیت تشخیص به موقع سرطان پستان

با توجه به اینکه سرطان سینه در مراحل اولیه هیچ نشانه ‌ای ایجاد نمی ‌کند ، کشف به موقع آن می‌تواند وضعیت بیمار را بهبود بخشد و زندگی آینده او را به سمت سلامتی رقم بزند. در جوامعی که بانوان معاینات شخصی ماهیانه‌ سینه‌هایشان را جدی می‌گیرند این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان را آسان ‌تر می‌کند.

سرطان سینه در مرحله صفر

این زمان را دوره قبل از سرطان می نامند که ابتدایی ترین مرحله سرطان سینه است و متداول ترین آن رشد سلولی غیرطبیعی موجود در کانال های شیری پستان است. سرطان سینه در این مرحله تهاجمی نبوده و به بافت های دیگر سرایت نمی کند اما اگر درمان نشود در آینده می تواند به نقاط دیگر سینه منتقل شود. در این زمان ، سلول های سرطانی به غدد لنفاوی و ارگان های دیگر بدن هنوز وارد نشده اند. معمولا این نوع سرطان با جراحی و یا پرتودرمانی  مداوا می شود.

روش های درمان قطعی سرطان سینه

روش درمان سرطان سینه بسته به مرحله پیشرفت بیماری سرطان سینه و انواع سرطان سینه انتخاب می شود ، برای درمان سرطان پستان در مواردی از روش های مختلف به طور همزمان استفاده می شود.

جراحی سرطان سینه با برداشتن پستان

برداشتن کامل پستان زمانی انجام می شود که جراح سرطان پستان تشخیص دهد که بیمار قادر به نگه داشتن بافت سینه نمی باشد و برداشتن کامل پستان بعد از عود سرطان سینه انجام می شود که در این صورت فرم ظاهری پستان دچار تغییراتی خواهد شد. برداشتن کامل پستان تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و در بیمارستان و طی 2 الی 3 ساعت به طول خواهد انجامید. در گذشته حین برداشتن سینه قسمتی از عضله سینه نیز برداشته می شد و تصور اشتباهی بوده که برداشتن وسیع تر درمان موفق تری خواهد بود و باید متذکر شد که طبق تحقیقات انجام شده این کار هیچ سودی ندارد. بعد از برداشتن کامل پستان یک یا دو لوله بعد از عمل در زیر پوست سینه کار گذاشته می شود تا ترشحات محل جراحی شده خارج شود. در مواردی ممکن است که فرد دچار عفونت ، خونریزی ، تجمع مایع در محل یا تورم بازو ها و دست شود و سینه بازسازی شده از لحاظ عملکرد مانند سینه طبیعی نیست و قادر به تولید شیر نخواهد بود و حس پستان طبیعی را ندارد و در بهترین شرایط سینه از نظر شکل و قوام مانند پستان اولیه خواهد شد. برای کاهش احتمالی عوارض بعد از عمل سرطان سینه باید به بهترین جراح سرطان سینه مراجعه نمایید. افرادی که تمایل به بازسازی سینه بعد از برداشتن سینه دارید باید با جراح سینه خود مشورت نمایید، قابل ذکر است که اگر بازسازی پستان همزمان با برداشتن سینه انجام نشود در هر زمانی بعد از درمان سرطان پستان قابل انجام است و نتایج مطلوب و موفقیت آمیزی نیز خواهد داشت. بهترین زمان بازسازی سینه بر حسب نوع بیماری و شرایط بیمار توسط جراح سینه معین می شود.

هورمون درمانی در سرطان سینه

هورمون ها نوعی ترکیبات شیمیایی طبیعی هستند که داخل بدن فرد تولید می شوند و وظیفه آن ها تنظیم کردن فعالیت برخی اعضای بدن و ایجاد تغییرات فیزیکی و شیمیایی در بدن است. سلول های سرطانی در نوع های خاصی از سرطان سینه برای رشد و نمو به هورمون های زنانه از قبیل استروژن و پروژسترون نیاز دارند، برای جلوگیری و کاهش تاثیر آن می توان از برخی داروهای شیمیایی استفاده کرد تا رشد سلول های سرطانی کاهش یابد یا متوقف شود. چنانچه سلول های سرطانی به استروژن و پروژسترون حساس باشند اتصال هورمون ها به سطح سلول های سرطانی موجب رشد گیرنده ها خواهد شد. بانوانی که سرطان پستان در آن ها محدود به ناحیه پستان آن ها می باشد به هورمون درمانی پاسخ خوبی خواهند داد. افرادی که دارای سرطان پستان منتشر هستند درمان سرطان سینه کمی مشکل خواهد بود و علم قادر به تشخیص این نخواهد بود که بیماری احتمال انتشار دارد یا فقط محدود به ناحیه پستان خواهد بود. در مراحل ابتدایی سرطان سینه اغلب پزشکان هورمون درمانی را انجام نمی دهند.

 

درمان سرطان سینه

رادیوتراپی در سرطان سینه

زمانی که درمان سرطان سینه با جراحی حفظ پستان انجام می شود و آزمایشات پاتولوژی نشان می دهد که غدد زیر بغل نیز درگیر شده و تومور بزرگ تر شده است رادیوتراپی روش درمانی موضعی است که برای تکمیل کردن دوره درمان انجام می شود و با استفاده از تکنولوژی خاصی بافت های سرطانی خود پستان و اطراف آن را با تشخیص اشعه مشخص می کند و با تابش اشعه ایکس و گاما مورد درمان قرار می گیرد. رادیوتراپی را باید 5 روز متوالی در هفته به مدت 5 الی 7 هفته متوالی انجام داد که زمان طول درمان یک جلسه کوتاه می باشد. قبل از انجام رادیوتراپی محاسبات و اندازه گیری هایی انجام می شود تا مطمئن شوند اشعه رادیو تراپی به طور دقیق همان مسیر تعیین شده را طی کنند و طی مراحل آماده سازی فرد روی پوست قفسه سینه مناطق مورد نظر علامت گذاری خواهد شد و طی انجام رادیوتراپی به دیواره قفسه سینه و ناحیه زیر بغل اشعه تابانده می شود. انجام رادیوتراپی در درمان سرطان پستان مانند گرفتن عکس رادیولوژی است و بدون هیچ دردی و هیچگونه حسی انجام می شود.

شیمی درمانی در سرطان سینه

در این روش از درمان سرطان سینه ، از داروی شیمی درمانی استفاده می شود. شیمی درمانی نوعی درمان تهاجمی بوسیله ی تزریق داروهای شیمیایی است. که سلولهای تکثیر شونده مثل سلولهای خونی و سلولهای سرطانی، مورد حمله ی داروها قرار می گیرند و تعداد جلسات شیمی درمانی بسته به رشد توده سرطانی دارد.

مراقبت های بعد از درمان سرطان سینه

  • رعایت رژیم غذایی مناسب و مبارزه با بی اشتهایی
  • مراقبت از زخم ناشی از جراحی و عدم استفاده از سوتین و پروتز ها
  • پیشگیری کردن از ورم دست ها به ویژه به کمک انجام ورزش های هوازی
  • استفاده از لباس های راحت به خصوص در یک ماه اول بعد از جراحی در افرادی که آنکوپلاستی انجام داده اند.
  • مراجعه دوره ای و به موقع به منظور معاینه و ویزیت پزشک به طور منظم برای درمان سرطان سینه

اینفوگرافیک روش های درمان سرطان پستان

درمان سرطان سینه - bcpi

درمان سرطان سینه در دوران بارداری

اگر بانویی طی دوره بارداری به سرطان سینه مبتلا شود ، سرطان پستان می تواند درمان موثری داشته باشد و این امر بر رشد کودک تأثیری نمی گذارد. تیم متخصص کلینیک این اطمینان را به مادر می دهند تا بهترین درمان را برای سرطان خود داشته باشد و سلامت کودک طی هر مرحله به طور کلی بررسی می شود. درمان این عارضه طی دوره بارداری به مدت زمان حاملگی ، تشخیص سرطان پستان ، نوع و میزان آن و شرایط مادر بستگی دارد. هدف در واقع تعادل در ارائه بهترین روش درمانی برای این ناراحتی و ایمن نگه داشتن فرزند می باشد. در این صورت ماه های بارداری به سه دسته تقسیم می شوند و درمان ها بسته به سه ماهه ابتدایی ، میانی و یا پایانی و اینکه نوزاد در چه دوره ای به دنیا آمده انجام می شود. با نزدیک شدن به پایان بارداری ، تیم متخصص تصمیم می گیرد درمان قطعی را تا پس از تولد نوزاد به تعویق بیندازد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه

به بانوان توصیه می شود تا بعد از سن بیست سالگی ، خودآزمایی دوره ای پستان را انجام دهند. در خودآزمایی سینه ، شما متوجه علائم نمی شوید ؛ اما با این حال در صورتی که به طور منظم و هر ماهه خودآزمایی را انجام دهید ، اگر تغییر غیر عادی یا درد یا سفت شدن یا بزرگ شدن توده ای را احساس کردید لازم است تا حتما برای درمان سرطان سینه به پزشک مراجعه کنید. در راستای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان رعایت توصیه های زیر موثر است :

  • تحرک بدنی و فعالیت ورزشی داشته باشید.
  • از مصرف دخانیات به ویژه سیگار خودداری نمایید.
  • در رژیم غذایی خود از مصرف غذا های چرب خودداری نمایید.

لازم به ذکر است که چنانچه پس از انجام بررسی های لازم از قبیل سونوگرافی ، ماموگرافی ، بیوپسی و غیره ؛ تشخیصی مبنی بر نیاز به جراحی پستان ؛ توسط جراح سرطان سینه برای شما داده شد ، می بایست به این منظور به یک مراکز درمانی معتبر مراجعه نمایید و پروسه درمان را آغاز کنید.