به طور کلی ورزش برای پیگیری و کنترل سرطان سینه و همچنین در طول درمان سرطان سینه نقش بسزایی دارد. ورزش باعث بهبود عملکرد قلبی – عروقی ، مسائل روانی ، قدرت عضلانی ، تناسب اندام و انعطاف پذیری و در کل موجب بهبود کیفیت زندگی و ایجاد نشاط و روحیه و آسانتر کردن دوران درمان سرطان پستان خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ربطه با ورزش بعد از درمان سرطان سینه ، با ادامه این مطلب از موسسه پیشگیری از سرطان پستان ، خیریه BCPI همراه باشید.

 

ورزش بعد از درمان سرطان سینه

 

نکاتی در مورد ورزش بعد از درمان سرطان سینه

  • فعالیت ورزشی باید باید متناسب با سن ، توانایی و وضعیت سلامتی هر فرد باشد.
  • بیماران باید برای جلوگیری از ادم لتفاوی بدن به طور مناسب گرم کردن و سرد کردن بدن را به عنوان بخشی از ورزش انجام دهند.
  • فعالیت های ورزشی باید به آرامی انجام شود.
  • ورزش ها باید ابتدا سبک باشد و به تدریج سنگین شود.
  • آب فراوان بنوشید تا از افزایش دمای بدن جلوگیری نمایید.
  • چنانچه بعد از انجام حرکتی دچار خستگی درد و افزایش ورم اندام خود شدید باید حرکت را متوقف کنید دراز بکشید و به اندام خود استراحت دهید و سریعا با پزشک خود تماس حاصل نمایید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین و تکرار یک حرکت به صورت مکرر در یک قسمت خودداری نمایید.
  • بعد از اینکه فعالیت ورزشی پایان یافت استراحت کنید و عضو درگیر را ماساژ دهید.

نکاتی دیگر در مورد ورزش بعد از درمان سرطان سینه

  • ورزش ها به فرد آموزش داده می شود باید فرد آن ها را به طور صحیح یاد گرفته و به طور منظم انجام دهد و از انجام بیش از اندازه خودداری نماید.
  • فعالیت های ورزش باید حداقل دو بار در هفته و هر بار طی 10 الی 15 دقیقه انجام شود.
  • حین ورزش کردن بدن باید در وضعیت خوبی قرار گرفته باشد و برای اینکه بتواند وضعیت بدن خود را کنترل کند جلوی آینه ورزش نمایید.
  • علاوه بر اینکه ورزش هایی که به فرد آموزش داده می شود ورزش های عمومی دیگری مانند پیاده روی ، شنا ، دوچرخه سواری و یوگا و ورزش های ایروبیک سبک آموزش داده می شود.
  • مراقبتهای بعد از عمل سرطان سينه باید رعایت شود و نکاتی که جراح سینه بیان می کند را رعایت نمایید.
  • ورزش های بعد از ماستکتومی به طور صحیح آموزش داده می شود.

 

ورزش بعد از درمان سرطان سینه

 

چه زمان پس از سرطان سینه می ‌توان ورزش کرد؟

بهتر است زمان کافی برای بهبودی پس از جراحی سینه را به بدن خود دهید. پزشک یا پرستار به بیمار یک سری تمرینات فیزیوتراپی را آموزش می دهند که می ‌توان آن ها را از روز پس از جراحی شروع کرد تا طی دوران ریکاوری ، قسمت بالایی بدن با تحرک بازو حفظ شود. در خصوص برنامه‌ های ورزش بعد از سرطان سینه ، برخی از آن‌ها را نباید تا زمان کشیدن بخیه‌ ها انجام داد. امکان دارد برای شروع ورزش به ۸ هفته و یا بیشتر از آن نیاز داشته باشید ، به ‌خصوص در صورت انجام جراحی ماستکتومی و  یا برداشتن غدد لنفاوی.

خم شدن از پهلوها

این تمرین به افزایش حرکت بدن و تنه بیمار کمک شایانی می کند. به همین جهت باید روی صندلی بنشینید و دستان تان را روبروی خود به هم قلاب کنید. به آرامی بازوها را بالای سر خود ببرید و آن ها را صاف کنید. وقتی بازوها بالای سرتان قرار می گیرد ، تنه خود را به راست خم کنید و بازوها را بالای سر نگه دارید. به حالت ابتدایی بازگردید و سپس به سمت چپ بدن خود خم شوید. این تمرین را طی 4 الی 6 هفته ابتدایی درمان خود ، 5 تا 7 بار و در هر 2 تا 3 ساعت تکرار نمایید.

بلند کردن میله

یکی دیگر از موارد ورزش بعد از درمان سرطان سینه ، توسط مسله است ، به این طریق که میله ای را در مقابل بدن خود ، طوری در دست گیرید که فاصله دو دست حدود 60 سانتی متر باشد و دو کف دست رو به پایین باشد. میله را به آرامی در مقابل بدن به سمت بالا و پایین ببرید. در این وضعیت می توانید میله را به سمت چپ و راست نیز حرکت دهید. این حرکات را ، با نگه داشتن میله در عقب نیز ، تکرار کنید.

بلند کردن میله به افزایش توانایی بیمار در حرکت شانه‌ها به جلو کمک بسیاری می ‌کند. در این تمرین به‌ جای میله می ‌توانید از یک دسته جارو یا وسیله های میله ‌ای شکل دیگر استفاده کنید. این تمرین را می توانید روی زمین یا تخت نیز انجام دهید. به طوری که به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم و صاف کنید. میله را روی شکم خود در دستانتان نگه دارید به‌ شکلی ‌که کف دست‌ها به بالا باشد. میله را تا جای ممکن ، بالای سر قرار دهید تا زمان احساس کشیدگی در بازوها. هر مرتبه میله ها را ۵ ثانیه نگه دارید ، سپس بازوها را پایین آورده  و این تمرین را 5 الی 7 بار تکرار کنید.

 تنفس شکمی

ورزش بعد از درمان سرطان سینه ، با تنفس شکمی در هر نوبت ، شروع و با آن نیز به پایان می¬ رسد. در انجام تنفس شکمی ، هوا را با دهان بسته از راه بینی ، در حالی که عضلات شکم کاملاً باز می¬ شود ، وارد شکم و بعد از نگه داری هوا تا شماره سه آن را از دهان خارج نمایید.

حرکات کششی

کشش گردن : گردن خود را به آرامی به طرفین ، جلو ، عقب و به سمت مقابل خم کنید و کشش گردن را در این حرکات احساس نمایید. در هر مرحله ، پس از شمردن 5 شماره ، سپس گردن خود را در وضعیت قائم نگه دارید.

کشش دست و آرنج ¬ها : در این فعالیت مقابل دیوار ایستاده و با کف دست ، به دیوار فشار وارد کنید. پس از آن ، سر را به آرامی به جلو خم کرده و سپس چند قدم از دیوار فاصله گیرید.

کشش زیر بغل : آرنج سمتی که جراحی شده را خم و با دست مقابل ، بازو را به بالای سر بکشید تا کشش را در زیر بغل حس کنید. این حرکت را تا 5 شماره نگه دارید.

کشش بازوها : آرنج قسمتی که عمل شده است را به کمک دست دیگر نگه دارید. بازو را به سمت شانه و سپس به طرف سر به آرامی بالا ببرید. کنار دیوار بایستید ، به آرامی دست تان را بالا برده و روی دیوار بگذارید. با حرکت بدن به سمت دیوار ، دست ها را بیشتر بالا برید تا در زیر بغل خود کشش را احساس کنید. پس از 5 شماره توقف ، حرکت را تکرار کنید.

ورزش ها مناسب بعد از درمان سرطان سینه

لازم است تا زمانی که بهبودی کاملی پیدا کنید به خود فرصت کافی دهید. سپس در رابطه با تمرینات فیزیکی با پزشک خود مشورت نمایید و شروع به انجام ورزش کنید. انجام برخی تمرینات در دوره نقاهت بعد از جراحی سرطان سینه می تواند مفید باشد که در ادامه به چند مورد از آن ها شاره شده است :

ورزش فشار دادن توپ : برای انجام این تمرین یک توپ پلاستیکی را زیر کف دستانتان قرار دهید و سپس دست های خود را فشار دهید و شل کنید.

تمرین باز و بسته کردن دست ها : برای انجام این تمرین و ورزش بعد از درمان سرطان سینه لازم است برای 15 تا 25 بار دست های خود را باز و بسته نمایید و این حرکت را در روز تا 3 الی 4 بار تکرار نمایید. این کار به بازگشت مایع لنفاوی کمک می کند و موجب بهبودی سریع تر انجام می شود.

تمرین شانه زدن : ابتدا صاف بنشینید و آرنج خود را روی یک میز قرار دهید و شروع به شانه زدن موهای خود از جلو و یا عقب با یک شانه کنید. تمرینات باز و بسته شدن بازوها در کنار شانه معمولا بعد از برداشتن لوله های تخلیه توصیه می شود. نباید بعد از جراحی ، بازوها به صورت مداوم به بدن شما بچسبند و به همین منظور لازم است تا دو بار در روز این تمرینات را انجام دهید و اگر احساس درد داشتید ، کمی استراحت نمایید.

انجام اروبیک : پیش از هر چیز باید بدانید که مربی شما باید از وضعیت فعلی جسمانی و شدت بیماری که فرد در گذشته به آن مبتلا بوده است آگاهی کاملی داشته تا ورزش هایی در حد توان هر کس برای آن ها پیشنهاد کند . اروبیک نیز سلامت قلب و عروق فرد را تضمین کرده و به عملکرد آن کمک بسیار زیاد می کند . علاوه بر این انجام ورزش اروبیک در درمان دیابت و سرطان سینه نیز بسیار مناسب می باشد .

دوچرخه سواری : بدون شک مزیت دوچرخه سواری آنقدر زیاد است که نه تنها بیماران مبتلا به سرطان سینه ، بلکه تمام بیماران سرطانی می توانند با انجام این فعالیت به صورت آرام و تفریحی ، به بهبود بیماری شان کمک بسزایی بکنند . دوچرخه سواری حتی بعد از درمان سرطان سینه بسیار گزینه مناسبی می باشد .

قدم زدن و پیاده روی ملایم : بیماران مبتلا به سرطان سینه باید بدانند که بهبود عملکرد خونرسانی در بدن ، عامل موثری در درمان و کنترل بیماری شان می باشد، از همین رو با انجام پیاده روی ملایم می توانید علاوه بر آرامش روانی ، ضربان قلب و فشار خون خود را کنترل کنید .

شنا : انجام ورزش بعد از درمان سرطان سینه از این جهت بسیار مهم است که این افراد باید با پایین نگه داشتن وزن خود ، و سوزاندن کالری های اضافی بدن ، مانع از بازگشت مجدد بیماری شان شوند . در نتیجه با گنجاندن شنا در برنامه روزانه خود می توانید وزن را ثابت نگه داشته و سلامت بدنی خود را تضمین کنید .

نکاتی برای کمک به درمان سرطان پستان

  1. برای درمان سرطان پستان با توجه به پیشرفت آن درمان های متفاوتی پیشنهاد می شود و در برخی موارد بیمار می تواند با توجه به روش ها موجود بهترین روش را برای درمان سرطان پستان انتخاب نماید.
  2. لازم است با جراح در رابطه با مزایا ،عوارض و ریسک های هر کدام از روش های درمانی سرطان سینه مشورت نمایید و در مورد اینکه کدام یک از این روش ها موثر تر می باشد صحبت کنید.
  3. می توانید از افرادی که دارای شرایط جسمی شما هستند کمک بگیرید این راهکار به شما در نتیجه درمان موفق و بهتر کمک می کند.