بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل

بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل یکی از علائم سرطان پستان می باشد و به طور معمول اولین نقطه های که بعد از ابتلا به سرطان سینه در گیر می شود غدد لنفاوی زیر بغل می باشد.

حین جراحی برای درمان سرطان سینه از تعدادی از  بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل نمونه برداری انجام می شود تا غدد درگیر همراه با بیماری برطرف و درمان شوند.

نمونه برداری شدت بیماری سرطان سینه و درجه درگیری نواحی دیگر را نیز تعیین می کند و اگر فرد احتیاج به درمان های اضافه از قبیل اشعه درمانی یا شیمی درمانی داشته باشد مشخص می گردد و از پیشرفت بیماری جلوگیری خواهد نمود.

برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل

احتمال این وجود دارد که بعد از برداشتن غدد لنفاوی عوارض مختلفی از قبیل تورم دست و آسیب به اعصاب و عروق زیر بغل همراه باشد.

برای پیشگیری از عوارض برداشتن بزرگی غدد لنفاوی روشی ابداع شده است با عنوان نمونه برداری از غدد لنفاوی نگهبان.

در این روش از طریق مواد رنگی یا مواد رادیو اکتیو خیلی ضعیف اولین غده لنفاوی که مربوط به پستان است مشخص می گردد.

حین جراحی سرطان سینه فقط همین غدد لنفاوی که اولین محل آسیب پذیر سرطان سینه هستند برداشته می شوند و برای آزمایش به پاتولوژی فرستاده می شوند.

این شیوه درمانی امروزه توسط بیشتر جراحان سینه برای درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرد.

بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل

 

درمان سرطان سینه و تشخیص بزرگی غدد لنفاوی در گذشته

در گذشته برای درمان سرطان سینه غدد لنفاوی زیر بغل درگیر از طریق جراحی 10 تا 15 غده برداشته می شد.

اما امروزه اگر فرد زودتر مراجعه نماید اولین نقطه درگیر شده برای آزمایش برداشته می شود، این روش باعث می شود عوارضی از قبیل تورم دست و درد غدد لنفاوی زیر بغل را به همراه نداشته باشد.

علائم سرطان غدد لنفاوی زیر بغل از طریق پاتولوژی مشخص می شود.

نحوه انجام برداشتن غدد لنفاوی با جراحی

مراحل انجام این روش به این صورت است که بعد از اینکه نوبت جراحی سینه برای فرد تعیین شد شب قبل یا صبح روز عمل جراحی سینه مقدار اندکی از ماده رادیواکتیو ضعیف که خطری را برای بدن ندارد یا ماده دیگری که آبی رنگ است به نام پتنت بلو را دور هاله سینه تزریق می کنند.

ماده تزریق شده وارد اولین غده لنفاوی می گردد و بعد از انجام اسکن محل غده لنفاوی نگهبان مشخصص می گردد.

حین انجام جراحی سینه با دستگاه مخصوص که توانایی تشخیص مواد رادیو اکتیو را دارد محل دقیق غده تعیین می شود و این غده برداشته می شود و بلافاصله بررسی های پاتولوژی صورت می گیرد.

چنانچه تشخیص داده شود که غده لنفاوی در گیر سرطان پستان نشده است بقیه آن برداشته نمی شود.

این روش ناراحتی خاصی را برای فرد ایجاد نمی نماید و دارای دوره نقاهت کوتاه مدتی است و به بهبود زودتر بیماری کمک شایانی خواهد نمود.

BCPI  درمان قطعی سرطان ( سرطان سینه )