درباره جراحی سرطان سینه چه می دانید؟!

به طور معمول زمانی که فردی به سرطان سینه مبتلا می شود اولین ناحیه ای که درگیر بیماری خواهد شد ، غدد لنفاوی زیر بغل می باشد. به همین علت در زمان جراحی سرطان سینه از تعدادی از غدد لنفاوی زیر بغل نمونه برداشته خواهد شد. با این کار غدد درگیر با بیماری برداشته شده و شدت و درجه درگیری بیماری نیز مشخص خواهد شد. همچنین از پیشروی بیماری پیشگیری به عمل آمده و نیاز به درمان های دیگر نیز قابل تشخیص خواهد بود. جراحی سرطان سینه

روش های تشخیص سرطان سینه

بیماران مبتلا به این بیماری ، معمولا توده یا توده هایی را سینه های خود احاس خواهند کرد.

لذا بررسی هر توده ای در پستان ، مقوله ای مهم است و حتما باید توسط پزشک متخصص بیماری های پستان مورد معاینه و ارزیابی کلینیکی قرار گیرد.

باید اشاره داشت که توده های سفت اما بدون درد ، جدی تر از دیگر توده ها هستند و سریعا باید مورد آنالیز و بررسی از سوی پزشک متخصص قرار گیرند.

از این رو اکیدا توصیه می شود همه خانم ها از 6 ماه الی یکسال ، به صورت منظم و دوره ای برای معاینه پستان های خود به متخصص پستان مراجعه نمایند.

روش های رادیولوژیک

سونوگرافی ، ام آر آی و ماموگرافی ؛ از جمله روش های تشخیصی بیماری سرطان پستان می باشند که نحوه استفاده از آن ها با مد نظر قرار دادن برخی مولفه ها از قبیل معاینات بالینی انجام شده ، سن بیمار و مواردی از این قبیل ؛ متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال برای خانم هایی که کمتر از 40 سال سن دارند ، غالبا سونوگرافی تجویز می شود ؛ اما در خانم هایی که بیش از 40 سال دارند ، اغلب درخواست انجام ماموگرافی صادر می گردد.

لازم به ذکر است برای خانم هایی که تحت جراحی پروتز سینه یا دیگر اعمال جراحی زیبایی پستان قرار گرفته اند و نیز خانم هایی که سابقه ابتلا به سرطان پستان در خانواده درجه یک آن ها وجود دارد ؛ جهت تشخیص دقیق تومورهای پستانی ، باید ام آر آی تجویز شود.

البته ناگفته نماند که در همه خانم ها فارغ از سنی که دارند ، در صورت احراز ابتلا به سرطان پستان ؛ باید ماموگرافی دو طرفه انجام پذیرد.

بیوپسی

اصلی ترین روش تشخیص این بیماری ، انجام نمونه برداری ( بیوپسی ) می باشد که به وسیله سوزن مخصوص انجام می گیرد.

لازم به ذکر است که بیوپسی ؛ ارجح ترین روش برای تشخیص دقیق سرطان سینه می باشد و تاکنون گزارشی دال بر این که این روش موجب انتشار سرطان در بدن شده باشد ؛ ثبت نشده است.

پیشگیری از سرطان سینه

  • در رژیم غذایی خود ، مصرف چربی را به کمتر از 20 درصد کالری مصرفی روزانه خود برسانید و از روغن های مایع و غیر اشباع شده از قبیل روغن آفتاب گردان و روغن زیتون استفاده نمایید.
  • اگر در رژیم غذایی خود مصرف گوشت دارید توصیه می شود مصرف ماهی را بیشتر از گوشت قرمز داشته باشید به این خاطر که ماهی حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری بدن می باشد.
  • مصرف سبزیجات ، میوه ها و غلات را افزایش دهید ؛ چرا که فیبرهای غذایی به هورمون استروژنی که در روده موجود است متصل می شود و به دفع آن کمک کند. قابل ذکر است وجود استروژن می تواند سلول های سرطانی را افزایش دهد.
  • مصرف سبزیجات حاوی ویتامین A و بتاکاروتن را افزایش دهید ، این موارد به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی قادر خواهند بود رادیکال های آزاد که موجب بروز سرطان پستان شود را کاهش دهند.
  • مصرف شیرینی ها و غذاهای حاوی کافئین را به حداقل ممکن برسانید.
  • با ورزش کردن مرتب ، می توان هورمون های تستوسترون و استروژن موجود در خون را متعادل نموده و خطر بروز سرطان پستان را کاهش داد. ( توجه داشته باشید که فعالیت های ورزشی نباید خیلی سنگین باشد و توصیه می شود که مطابق با وضعیت جسمانی تان باشد. )

انواع جراحی سرطان سینه

  1. جراحی با حفظ پستان
  2. جراحی با برداشتن کامل پستان

جراحی سرطان سینه با حفظ پستان

در صورتی که تومور سینه تنها بخشی از سینه را درگیر کرده باشد، از این روش استفاده می گردد.

در جراحی با حفظ سینه توده و بخشی از بافت سالم اطراف آن برداشته خواهد شد.

  • لامپکتومی : برداشتن توده و حاشیه سالم اطراف آن
  • کوادرنتکتومی : برداشتن یک چهارم از بافت سینه

معمولا بعد از جراحی سرطان سینه لازم است تا غدد لنفاوی زیر بغل یا دست کم غده نگهبان برداشته شود.

در صورتی که بیش از یک تومور در سینه در نواحی دور از هم وجود داشته باشد ، جراحی سینه با حفظ پستان توصیه نمی شود.

همچنین اگر بعد از دو بار جراحی ، همچنان در حاشیه نمونه سلول سرطانی دیده شود ؛ جراحی حفظ سینه توصیه نمی شود.

جراحی سرطان سینه برداشتن کامل سینه

ماستکتومی بیشتر از یک قرن است که با هدف درمان سرطان سینه انجام می شود. در حال حاضر این عمل کم تر و در صورتی که راهی برای نگه داشت بافت سینه وجود نداشته باشد، یا بیمار تمایل به انجام جراحی ماستکتومی داشته باشد، انجام خواهد شد. بعد از انجام جراحی ، زیر پوست محل عمل درن گذاشته می شود. این کار با هدف تخلیه ترشحات محل جراحی صورت می گیرد.

عوامل موثر در انتخاب نوع جراحی

  • اندازه توده سرطانی
  • اندازه سینه بیمار
  • محل قرار گرفتن توده سرطانی در سینه
  • سلیقه شخصی بیمار

عمل جراحی ترمیمی پستان

بعد از انجام عمل جراحی ماستکتومی برخی بیماران نیاز به عمل جراحی ترمیم پستان دارند تا ظاهر سینه های خود را بهبود ببخشند. قبل از انجام عمل درباره این شرایط با بیمار صحبت می شود تا در مواقعی که امکان همزمانی انجام عمل ترمیمی با ماستکتومی وجود داشته باشد ، این عمل به صورت همزمان انجام شود و یا در صورتی که همزمانی این عمل امکان پذیر نبود با تاخیر و در زمان دیگری صورت بگیرد. با توجه به میزان برداشتن بافت های سینه عمل ترمیمی متفاوت انجام می شود. انواع مختلفی از روش های ترمیمی و بازسازی پستان ها وجود دارد که با توجه به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک از روش های درمانی متناسب با شرایط بیمار استفاده خواهد شد.

جراحی برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل

در برخی مواقع برای تشخیص اینکه غدد سرطانی سینه به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است ، یک یا چند مورد از این غدد لنفاوی برای بررسی بیشتر در آزمایشگاه ها برداشته می شود. این فرآیند از بخش های مهم در تعیین مرحله سرطان می باشد. گره های غدد لنفاوی ممکن است به عنوان قسمتی از جراحی پستان یا به عنوان عملی جداگانه برداشته شوند.

دو نوع جراحی اصلی برای برداشتن غده های لنفاوی از زیر بغل عبارتند از :

نمونه برداری از غدد لنفاوی سنتینل (SLNB) : در این روش جراح تنها گره های لنفاوی که احتمالا سرطان در آن ها گسترش پیدا کرده است را خارج می کند. با برداشتن یک یا چند گره لنفاوی می توان خطر بروز عوارض بعد از عمل سرطان سینه را کاهش داد.

تشریح غدد لنفاوی زیر بغل (ALND) : در این روش جراح بسیاری از غدد لنفاوی زیر بغل را بر می دارد. تشریح غده های لنفاوی مانند گذشته به کار گرفته نمی شود ، اما در برخی شرایط ممکن است بهترین روش برای مشاهده گره های لنفاوی باشد.