سرطان سینه عبارت است از انحراف رشد و تکثیر سلول های بدن از مسیر طبیعی خود به این صورت که ژن موجود در سلول دچار آسیب شود و قادر به انتقال فرمان مرگ سلول نباشد و سلول به تکثیر خود ادامه دهد و با تغییرات ژن های داخل سلول ها و افزایش بی رویه باعث برهم خوردن متابولیسم عضو شود. مقاله همه چیز درباره سرطان سینه اطلاعاتی را در مورد این بیماری در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد.

همه چیز درباره سرطان سینه

همه چیز درباره علائم سرطان سینه

معمولا در سینه خانم ها در شرایط مختلف توده هایی احساس می شود که اغلب مواقع وجود توده داخل سینه به معنی سرطان پستان نمی باشد و بیشتر این توده ها ناشی از تغییرات هورمونی و بافت آسیب دیده چربی در بانوان ، غیر سرطانی یا خوش خیم می باشد. از معمولترین نشانه و علائم ابتلا به این نوع سرطان تشکیل توده های جدید و بدون درد در سینه است و متاسفانه این سرطان های مرتبط با سینه در مراحل ابتدایی نشانه هایی ندارد ولی در برخی موارد با نشانه های زیر همراه است:

  • تغییر سایز یا شکل سینه و خارج شدن مایعی از نوک سینه که شیر نباشد.
  • پوست سینه دچار افتادگی چروکیدگی یا جوش شود.
  • تغییر رنگ بافت نوک سینه یا هاله اطراف نوک سینه
  • ایجاد برآمدگی یا ضخیم شدن پوست سینه یا زیر بغل
  • تغییر شکل نوک سینه و در نهایت وجود توده های تازه که تا بعد از سیکل ماهیانه بعدی از بین نرفته باشد.

همه چیز درباره سرطان سینه در مردان

متاسفانه بعضی از افراد فکر می کنند که این بیماری تنها گریبان گیر بانوان و دختر خانم ها می شود. در حالی که این چنین نیست و ممکن است آقایان نیز به این مشکل دچار شوند. اگر چه که مقدار بافت سینه مردان از زنان بسیار کمتر می باشد ، اما با این وجود آن ها نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند. امار های ارائه شده توسط انجمن های معتبر و بزرگ سرطان در آمریکا نشان دهنده این هستند که نسبت ابتلا مردان به سرطان سينه یک صدم زنان می باشد. لازم به گفت است که میزان جدیدت و خطرناک بودن این نوع سرطان در مردان و زنان برابر بوده و نشانه ها و علائم مشابهی دارد.

همه چیز درباره سرطان سینه

همه چیز درباره سرطان سینه و مراحل پیشرفت آن

  • مرحله اول

اندازه تومور اولیه خیلی کوچک و کمتر از یک سانتی متر هستند و سلول ها غیرتهاجمی هستند اما باید گفت که ریسک بلند مدت برای تبدیل به تهاجمی شدن نیز وجود دارد.

  • مرحله دوم

تومورهایی که اندازه شان 2 سانتی متر است و به خارج از بافت پستان و غدد لنفاوی زیر بغل گسترش پیدا نکرده اند.

  • مرحله سوم

در این مرحله تومور های سرطانی دو دسته هستند ؛ دسته اول به گره های لنفاوی زیر بازو گسترش یافته و حدود 2 سانتی متر هستند. دسته دوم تومورهای 5 سانتی متری که به گره های لنفاوی زیر بغل گسترش نیافته اند.

  • مرحله چهارم

اندازه تومور در این مرحله بیش از 5 سانتی متر است و میزان گسترش آن به گره های لنفاوی و سایر بافت های اطراف افزایش یافته است.

  • مرحله پنجم

این مرحله سرطان متاستاز نام گرفته که تومور سرطانی به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.

همه چیز درباره سرطان سینه

همه چیز درباره میزان اهمیت تشخیص به موقع سرطان سینه

با وجود این که این نوع سرطان در مراحل اولیه خود به طور معمول هیچ نوع علائمی به وجود نمی آورد ، اما تشخیص به موقع آن می تواند وضعیت فرد مبتلا به آن را از قربانی شدن و مرگ حتمی نجات دهد. در جامعه ای که زنان معاینات ماهیانه سینه خود را جدی می گیرند و در مراجعه به پزشک زمانی را از دست نمی دهند ، می توان سرطان را در مراحل اولیه خود تشخیص داد و به درمان راحت در آن پرداخت.

آیا سرطان سینه همیشه همراه با یک توده قابل لمس است؟

یکی از باور های اشتباه و غلط افراد این است که فکر می کنند این نوع سرطان همیشه با یک توده قابل لمس همراه است. اما باید گفت که طبق گفته های محققان این چنین نیست و گاهی اوقات قبل از اینکه خانمی در بافت سینه خود توده ای را احساس کند ، در زمان انجام ماموگرافی مشخص می شود که او دچار این نوع سرطان می باشد. از همین رو نباید تنها به انجام تست های خانگی اکتفا نمود چرا که بسیاری از سرطان ها در زمان انجام آزمون های غربالگری ماموگرافی شناسایی و تشخیص داده شده اند.

آیا یک توده می تواند در زنانی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان ندارند ، سرطانی باشد؟

یکی دیگر از باور های غلط در میان مردم این است که فکر می کنند تنها افرادی مبتلا به سرطان می شوند که اعضای خانواده آن ها به این بیماری مبتلا شده باشد. اما باید گفت این باور نیز اشتباه بوده و واقعیت مطلق ندارد. تنها 5 الی 10 درصد از افرادی که به سرطان مبتلا شده اند ، دارای سوابق خانوادگی هستند ، در حالی که و اکثر زنانی که به بیماری دچار می شوند هیچ عامل خطری ندارند.

همه چیز درباره سرطان سینه و سن ابتلای آن

سن ابتلا به این نوع سرطان ها به طور دقیق و کامل مشخص نیست ، از همین رو بهتر است خانم ها از 25 سالگی به طور مرتب مورد معاینه قرار گیرند ؛ زیرا متاسفانه سن ابتلا به تمامی سرطان ها در ایران کاهش یافته است.

همه چیز درباره سرطان سینه

همه چیز درباره راه درمان سرطان سینه

امروزه شانس ادامه زندگی بسیار بالاست و افرادی که در مراحل اولیه برای درمان سرطان سینه بدخیم اقدام می کنند ، شانس بهبودی کاملشان بسیار بالاست. اما به طور کلی سرطان پستان امروزه با روش های مختلف درمانی قابل کنترل شدن است. در صورتی که فرد با مشاهده علائم سرطان سینه در خود سریعا برای درمان این بیماری خطرناک اقدام نمایید هم درمان کمتری لازم خواهد بود هم بر طول عمر فرد افزوده خواهد شد. امروزه درمان های تکمیلی جراحی سرطان سینه از قبیل شیمی درمانی و اشعه درمانی با کمترین عارضه احتمالی نسبت به گذشته انجام می گیرد. با توجه به گفته های فوق در صورت تشخیص به موقع و سریع این عارضه می توانید آن را درمان کنید پس نگرانی خاصی نداشته باشید.