سرطان سینه در هر سنی ممکن است رخ دهد ، باید متذکر شد به این دلیل که سن ابتلا به آن مشخص نیست ، بهتر است خانم ها به طور مرتب مورد معاینه قرار گیرند ، چرا که این امکان وجود دارد که سرطان سینه در نوجوانان نیز رخ دهد. لازم به ذکر است که سرطان پستان ، از جمله شایع ترین انواع سرطان محسوب می شود و هم در خانم ها و هم در آقایان بروز می نماید ، اما شیوع ابتلا به آن در میان زنان به مراتب بیشتر از مردان می باشد. در ادامه خیریه bcpi اطلاعات مفیدی در این زمینه به شما ارائه کرده است.

 

سرطان سینه در نوجوانان - خیریه BCPI

 

 

علائم ابتلا به سرطان سینه در نوجوانان

سرطان سینه در نوجوانان در مراحل ابتدایی نشانه هایی ندارد ، ولی در برخی موارد با نشانه های زیر همراه است :

  • تغییر سایز یا شکل سینه و خارج شدن مایعی از نوک سینه که شیر نباشد.
  • پوست سینه دچار افتادگی چروکیدگی یا جوش شود.
  • شکل نوک سینه ، رنگ بافت نوک سینه یا هاله اطراف نوک سینه تغییر کند.
  • ایجاد برآمدگی یا ضخیم شدن پوست سینه یا زیر بغل
  • وجود توده های تازه که تا بعد از سیکل ماهیانه بعدی از بین نرفته است.
  • این علائم هشدار دهنده هستند و با مشاهده آن ها باید به پزشک مراجعه نمایید.

مراحل سرطان سینه در نوجوانان

  1. در مرحله اول این بیماری ، سلول های سرطانی غیرتهاجمی موجود در سینه ، خیلی کوچک و کمتر از یک سانتی متر می باشد.
  2. در مرحله دوم بیماری شاهد آن خواهیم بود که توده های سرطانی رشد یافته و تبدیل به تومورهایی با عرص حدود 2 سانتی متر شده اند. البته در این مرحله ، توده های موجود در پستان به خارج از بافت پستان و غدد لنفاوی زیر بغل گسترش پیدا نکرده اند.
  3. مرحله سوم ؛ در این مرحله از سرطان سینه در نوجوانان ، تومور های سرطانی دو دسته می شوند. دسته اول به گره های لنفاوی زیر بازو گسترش یافته و حدود 2 سانتی متر هستند و دسته دیگر تومورهای 5 سانتی متری هستند که به گره های لنفاوی گسترش نیافته اند.
  4. در مرحله چهارم ؛ اندازه تومور بیش از 5 سانتی متر عرض داشته و میزان گسترش آن به گره های لنفاوی و سایر بافت های اطراف افزایش یافته است.
  5. مرحله پنجم را سرطان متاستاز می نامیم که تومور سرطانی به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.

آیا سرطان سينه در نوجوانان درمان دارد ؟

امروزه افرادی که در مراحل اولیه برای درمان سرطان سينه اقدام می کنند ، شانس بهبودی کاملشان بسیار بالاست. اما به طور کلی ، سرطان پستان امروزه با روش های مختلف درمانی قابل کنترل شدن است. با مشاهده علائم سرطان سینه در نوجوانان ، سریعا اقدام نمایید هم درمان کمتری لازم خواهد بود ، هم بر طول عمر فرد افزوده خواهد شد.

 

 

سرطان سینه در نوجوانان _ خیریه BCPI

عوامل خطرزا سرطان سینه در نوجوانان

اگرچه علل ابتلا به سرطان سینه در نوجوانان ، هنوز به طور قطع مشخص نیست T اما باید اشاره داشت که این بیماری می تواند به دنبال برخی عوامل تشدید گردد.

از جمله این موارد عبارتند از :

  • جنسیت : آمار ابتلا به آن در خانم ها بیشتر از آقایان گزارش شده است.
  • افزایش سن : با افزایش سن ، خطر ابتلا به این بیماری تشدید می گردد. البته لازم به ذکر است که امکان ابتلا به سرطان سینه در نوجوانان نیز زیاد می باشد.
  • سابقه ابتلای خود فرد به سرطان : در مواردی که یکی از سینه های فرد دارای توده یا توده های سرطانی باشد ، احتمال ان که سینه دیگر وی نیز به این بیماری مبتلا شود T افزایش می یابد.
  • سابقه خانوادگی : از دیگر مواردی که شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد ، سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری در خانواده درج یک ( مادر ، خواهر یا دختر ) می باشد.

سایر عوامل خطرساز ابتلا به سرطان پستان عبارتند از :

  • اضافه وزن
  • قرارگرفتن در معرض اشعات مضر
  • قاعدگی در سنین پایین
  • یائسگی زودرس
  • باردار نشدن
  • مصرف بیش از حد الکل

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

همه افراد باید هر زمانی که متوجه وجود توده ای در سینه خود می شوند یا به طور کلی با هر گونه تغییری در پستان خود روبرو می شوند ، سریعا به متخصص بیماری های پستان مراجعه نمایند.

علل سرطان سینه در نوجوانان

موارد بسیار کمی وجود دارد ، به همین دلیل هنوز علت اصلی سرطان سینه در نوجوانان مشخص نیست. به صورت کلی پزشکان تصور می کنند به دلیل تغییر سلول ها و DNA سرطان در کودکان اتفاق می افتد که این تغییرات ممکن است در حالی که هنوز جنین در رحم مادر است نیز اتفاق بیفتد. سرطان کودکان و نوجوانان با سبک زندگی و عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن و یا رژیم غذایی ناسالم ارتباط جدی ندارد. اما در صورتی که این رفتارهای پر خطر را در سال های ابتدایی زندگی خود پیش بگیرید ، احتمال ابتلا به سرطان سینه در سنین بالاتر افزایش پیدا می کند.

عوامل خطر سرطان سینه در نوجوانان

به نظر می رسد سابقه خانوادگی این بیماری و وجود ناهنجاری در سینه ، از عمده ترین عوامل ابتلا به سرطان پستان در نوجوانان باشد. قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه برای درمان بیماری هایی نظیر لنفوم غیر هوچکین و لوسمی در سنی که سینه ها در حال رشد هستند ، خطر ابتلا به سرطان سینه را در نوجوانان افزایش می دهد.

تشخیص سرطان سینه در نوجوانان

در صورتی که احساس غیرعادی در سینه خود دارید ، لازم است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید تا معاینات لازم انجام شود. در صورتی که پزشک مورد مشکوکی را احساس کند ، سونوگرافی تجویز می نماید. سونوگرافی می تواند به تشخیص جامد بودن توده کمک کند که نشانه از سرطان پستان است. در صورتی که توده پر از مایع باشد ، نشان دهنده کیست است.

سن سرطان سینه در دختران نوجوان

احتمال ابتلا به سرطان پستان در نوجوانان 14 سال یا حتی کم سن تر نیز وجود دارد. طبق اطلاعات و تحقیقات منتشر شده ، 80 درصد دختران مبتلا به سرطان سینه در سنین 15 تا 19 سال ، تا 5 سال بعد زنده خواهند بود.

انواع سرطان سینه در دختران مجرد

همانطور که اشاره شد ، یکی از انواع شایع سرطان در زنان ، سرطان سینه است که می ‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد ، اما معمولاً پس از سن ۴۰ سالگی شیوع بیشتری دارد. در مورد دختران مجرد ، می ‌توان به بررسی علل و عوامل خطر و نوع سرطان سینه در این گروه اشاره کرد.

عوامل خطر در دختران مجرد برای سرطان سینه:

عوامل مختلفی از جمله موارد زیر ، ریسک ابتلا به این بیماری را در دختران مجرد بالا می برد:

ژنتیک و سابقه خانوادگی

داشتن سابقه خانوادگی سرطان سینه یا وجود تغییرات ژنتیکی ، مانند جهش در ژن‌ های BRCA1 و BRCA2 می ‌تواند عامل خطری برای بروز سرطان سینه در دختران مجرد باشد.

سن

با افزایش سن ، خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می ‌یابد. اگرچه این عامل بیشتر برای زنان بالای ۴۰ سال اهمیت دارد ، اما دختران مجرد نیز باید در نظر بگیرند که با گذشت سن ، احتمال بروز سرطان سینه نیز افزایش می ‌یابد.

چاقی

چاقی و اضافه وزن نیز مورد دیگری است که به عنوان یکی از عوامل خطر برای بروز سرطان سینه مطرح می ‌شود. بنابراین ، توجه به سبک زندگی سالم و کنترل وزن می ‌تواند از جمله راهکارهای پیشگیری باشد.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی نظیر دوران قاعدگی ، بارداری و تاخیر در باروری نیز می‌ تواند به عوامل خطر برای سرطان سینه تبدیل شود.

انواع سرطان سینه در دختران مجرد:

انواع سرطان سینه در دختران مجرد به سه شکل سرطان هورمونی مثبت ، منفی و تریپل منفی دسته بندی می شود.

در سرطان سینه هورمونی مثبت ، سلول ‌های سرطانی برای رشد و تکثیر به هورمون‌ های اندروژن و استروژن وابسته هستند. البته بیشتر این نوع سرطان سینه در خانم های بالای ۶۰ سال مشاهده می ‌شود ، اما در برخی موارد ممکن است در دختران مجرد نیز رخ دهد.

در سرطان سینه هورمونی منفی ، سلول‌های سرطانی برای رشد به هورمون‌ های اندروژن و استروژن وابسته نیستند. این نوع سرطان ، معمولاً در سنین جوانی تشخیص داده می ‌شود و می‌ تواند در دختران مجرد نیز رخ دهد.

سرطان سینه تریپل منفی شامل سه مارکر منفی است. به عبارتی ، هورمون ‌های استروژن و پروژسترون منفی هستند. این نوع سرطان هم ممکن است دختران مجرد را درگیر کند.