پس از ابتلا به سرطان سینه لازم است تا مراقبت هایی انجام داد که در روند بهبود سرطان سینه اثر مثبت داشته باشد و کمک کند تا فرد بتواند سلامت خود را سریع تر به دست آورد. خیریه bcpi ، بهترین موسسه پیشگیری از سرطان پستان است که در تهران فعالیت می کند. اگر به سرطان پستان دچار شده اید ، خواندن این مقاله می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهید.

 

پس از ابتلا به سرطان سینه - bcpi

پس از ابتلا به سرطان سینه به چه مواردی باید توجه داشت ؟

لازم است تا به چند موضوع دقت ویژه ای داشت از جمله مدیریت زندگی پس از ابتلا ، آثار جانبی بیماری ، بارداری ، شیردهی ، یائسگی ، ورزش و کنترل وزن. مدیریت زندگی ، حفظ روحیه و عدم آسیب روانی از مهم ترین موارد پس از ابتلا به سرطان سینه می باشد ، چرا که به طور معمول بانوان در این مرحله دچار ضعف روحی – روانی و افسردگی می شوند و با آرامش و امید دادن به وی به خصوص از طرف شریک زندگی ، می توان به حفظ روحیه بیمار کمک کرد. منظور از آثار جانبی بیماری ، تاثیرات برخی از روش های درمانی بر سیستم بدن می باشد. برای مثال زمانی که بیمار تحت شیمی درمانی قرار بگیرد ، با عوارضی چون ریزش مو ، تهوع و استفراغ و کاهش سلول های خونی مواجه می شود ، که برای تحمل و کنترل این شرایط لازم است تا از تیم درمانی خود کمک بگیرد. همچنین لازم است روحیه خود را حفظ کنید و برای مبارزه با این بیماری خود را آماده کنید. برای تقویت روحیه خود می توانید زندگینامه افرادی که موفق شده اند تا سرطان را شکست دهند ، مطالعه بفرمایید.

پس از ابتلا به سرطان سینه - bcpi

 

بارداری ، شیردهی و یائسگی

به طور معمول توصیه می شود تا دست کم سه سال پس از ابتلا به سرطان سینه و  گذراندن دوره درمان برای بارداری اقدام نمایید. در مادران شیرده تا زمانی که فرد ، تحت شیمی درمانی قرار نگرفته باشد ، می تواند شیردهی را با صلاح دید پزشک ادامه دهد. در دوران یائسگی خطر ابتلا به سرطان سینه کاهش می یابد.

ورزش و کنترل وزن

به طور کلی سختگیری خاصی برای کنترل وزن در بیماران پس از ابتلا به سرطان سینه مطرح نشده است ، ولی بعد از اتمام دوره درمانی ، توصیه می شود تا از خوردن غذا های چرب ، نمک و نوشیدنی های الکلی خودداری نمایند. در حال حاضر ، به نظر می آید که ورزش می تواند در پیشگیری و کنترل سرطان پستان نقش مفیدی را ایفا کند. ورزش علاوه بر حفظ روحیه و اعتماد به نفس بیمار منجر می گردد تا فرد ، نیروی جسمی خود را مجدد به دست آورده و با انقباض های مکرر به روند جریان مایع لنف و نرم شدن نواحی سفت و فیبروتیک کمک نموده و به این ترتیب میزان ورم لنفاوی نیز کاهش یابد.

  • ورزش باعث بهبود عملکرد قلبی – عروقی ، مسائل روانی ، قدرت عضلانی ، تناسب اندام و انعطاف پذیری و در کل موجب بهبود کیفیت زندگی و ایجاد نشاط و روحیه و آسانتر کردن دوران درمان سرطان خواهد شد.
  • فعالیت ورزشی باید باید متناسب با سن ، توانایی و وضعیت سلامتی هر فرد باشد.
  • بیماران باید پس از ابتلا به سرطان سینه برای جلوگیری از ادم لنفاوی بدن به طور مناسب گرم کردن و سرد کردن بدن را به عنوان بخشی از ورزش انجام دهند.
  • فعالیت های ورزشی باید به آرامی انجام شود.
  • ورزش ها باید ابتدا سبک باشد و به تدریج سنگین شود.
  • آب فراوان بنوشید تا از افزایش دمای بدن جلوگیری نمایید.

نکاتی دیگر در مورد ورزش کردن پس از ابتلا به سرطان سینه

  • چنانچه بعد از انجام حرکتی دچار خستگی درد و افزایش ورم اندام خود شدید باید حرکت را متوقف کنید دراز بکشید و به اندام خود استراحت دهید و سریعا با پزشک خود تماس حاصل نمایید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین و تکرار یک حرکت به صورت مکرر در یک قسمت خودداری نمایید.
  • بعد از اینکه فعالیت ورزشی پایان یافت استراحت کنید و عضو درگیر را ماساژ دهید.
  • ورزش ها به فرد آموزش داده می شود باید فرد آن ها را به طور صحیح یاد گرفته و به طور منظم انجام دهد و از انجام بیش از اندازه خودداری نماید.
  • فعالیت های ورزش باید حداقل دو بار در هفته و هر بار طی 10 الی 15 دقیقه انجام شود.
  • حین ورزش کردن بدن باید در وضعیت خوبی قرار گرفته باشد و برای اینکه بتواند وضعیت بدن خود را کنترل کند جلوی آینه ورزش نمایید.
  • علاوه بر اینکه ورزش هایی که به فرد آموزش داده می شود ورزش های عمومی دیگری مانند پیاده روی ، شنا ، دوچرخه سواری  و یوگا و ورزش های ایروبیک سبک آموزش داده می شود.