علائم ابتلا به سرطان سینه

علائم ابتلا به سرطان سینه : معمولا سرطان سینه در مراحل اولیه هیچگونه نشانه ای ندارد. اگر سرطان پستان در مراحل اول تشخیص داده شود درمان سرطان پستان آسان تر انجام خواهد گرفت.

میزان شیوع ابتلا به سرطان سینه بالا رفته است که مقابله با این بیماری دارای اهمیت ویژه ای است .

مقابله با بیماری سرطان سینه به دو بخش پیشگیری و درمان تقسیم  می شود. در اغلب سرطان ها دلیل مشخصی را نمی توان برای علت ابتلا یافت در این صورت پیشگیری مفهومی دیگر پیدا می کند که شیوه غربالگری خواهد بود.

هدف از انجام غربالگری تشخیص زودرس سرطان پستان ، هنگامی که توده هنوز کوچک است و به سایر اندام های بدن منتشر نشده است.

علائم ابتلا به سرطان سینه

 

علائم ابتلا به سرطان سینه

معمولا توده هایی در سینه خانم ها در شرایط مختلف احساس می شود که اغلب مواقع وجود توده داخل سینه به معنی سرطان سینه نمیباشد و بیشتر این توده ها ناشی از تغییرات هورمونی درنوجوانان و بافت آسیب دیده چربی در بانوان، غیر سرطانی یا خوش خیم می باشد.

دلایل به وجود آمدن توده های خوش خیم عفونت بافت سینه که معمولا در دوران شیر دهی در زنان دیده می شود. و وچود تومورهای خوش خیم یا فیبروآدنوم سینه یا بیماری فیبروکیستیک سینه یا سینه های توده دار، از معمولترین نشانه و علائم ابتلا به سرطان سینه تشکیل توده های جدید و بدون درد در سینه است.

سرطان سینه در مراحل ابتدایی نشانه هایی ندارد ولی در برخی موارد با نشانه های زیر همراه است:

علائم ابتلا به سرطان سینه 2

علائم ابتلا به سرطان سینه در مراحل اولیه

تغییر سایز یا شکل سینه و خارج شدن مایعی از نوک سینه که شیر نباشد و پوست سینه دچار افتادگی چروکیدگی یا جوش شود ، تغییر رنگ بافت نوک سینه یا هاله اطراف نوک سینه ، ایجاد برآمدگی یا ضخیم شدن پوست سینه یا زیر بغل ، تغییر شکل نوک سینه و در نهایت وجود توده های تازه که تا بعد از سیکل ماهیانه بعدی از بین نرفته است.

علائم ابتلا به سرطان سینه در مراحل بعدی

داشتن علائم زیر می تواند نشانه سرطان نباشد اما با مشاهده این علائم باید به جراح سرطان سینه مراجعه نمایید تا علائم مورد بررسی قرار گیرد.

فرورفتگی یکی از سینه ها ، توده قدیمی که بزرگتر شده ، کاهش وزن بی دلیل ، تورفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل ، بزرگ شدن یکی از سینه ها ، وجود رگ قابل مشاهده روی سینه یا بافت پوست به شکل پوست پرتقال شده باشد.

راه های  پیشگیری از سرطان سینه

  • وزن خود را متعادل نگه دارید.
  • مصرف میوه ها شامل : انواع توت، مرکبات، توت فرنگی، گیلاس و سبزیجات شامل : هویج، گوجه فرنگی، سبزیجات با برگ سبز از قبیل اسفناج و انواع کلم، کلم بروکلی، کلم قرمز، کلم قمری، کلم پیچ. به مقدار زیاد به صورت خام یا بخارپز در جلوگیری از سرطان پستان موثر است.
  • بانوان باید به طور متوسط نیم ساعت یا بیشتر در روز فعالیت بدنی داشته باشند.
  • استفاده از چربی های مرغوب در تهیه غذا
  • چربی های مرغوب چربی های غیر اشباع امگا3 و امگا 6 هستند و چربی های اشباع شده و جامد از قبیل چربی ها و روغن نباتی جامد و روغن های حیوانی برای بدن مضر هستند.
  • غلات سبوس دار و نان ها، لوبیا، باقلا را مرتب مصرف نمایید.
  • برای کاهش سرطان سینه فرآورده های سویا خود سویا تاثیر گذارند.
  • روزانه در رژیم غذایی خود از ویتامین های E و C و سلنیوم استفاده نمایید چرا که این مواد غذایی خاصیت آنتی اکسیدان قوی دارند و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.
  • به زندگی نگاه مثبت داشته باشید و خواب کافی داشته و استرس را از خود دور نمایید.
  • کمبود ویتامین D را با استفاده از متفورمین با دوز کم طبق تجویز پزشک جبران نمایید.
  • افرادی که دچار کمی اضافه وزن هستند و مبتلا به دیابت نیستند و مانعی برای استفاده از متفورمین ندارند می توانند طبق دستور پزشک از متفورمین با دوز کم برای پیشگیری از سرطان پستان استفاده نمایند.

BCPI  درمان قطعی سرطان ( سرطان سینه )