امروزه تشخیص و درمان سرطان سینه ، نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و تا حدود قابل توجهی ، نحوه پیشرفت و انتشار سرطان سینه مشخص شده است ؛ از این رو در حال حاضر ، امید زیادی برای جلوگیری از پیشرفت و گسترش سرطان پستان وجود دارد.

به طور کلی سن ابتلا به تمامی سرطان هامشخص نیست ، لذا بانوان عزیز و محترم به منظور تشخیص به موقع هر گونه اختلال و ناهنجاری در سینه ها باید از سن 25 سالگی ، به طور مرتب تحت معاینات دقیق از سوی متخصص بیماری های پستان قرار گیرند.

از آن جا که با تشخیص سرطان در مراحل اولیه ، امکان درمان و بهبودی آن بسیار بالا است ؛ بنابراین با معاینه سالیانه سینه ها بر شانس بهبودی و ادامه زندگی افراد افزوده خواهد شد.

راه های تشخیص سرطان سینه

در حال حاضر روش هایی به منظور تشخیص و درمان سرطان سینه وجود دارند که در ذیل به روش های تشخیص سرطان پستان پرداخته شده است :

  1. بیوپسی سینه : مقصود از بیوپسی ، نمونه برداری یا برداشت یک غده آشکار از غده لنفاوی زیر بغل می باشد. طبیعتا بیوپسی ، به مراتب بهتر از تخلیه کامل غدد لنفاوی است ؛ چرا که برداشتن کامل غدد لنفاوی باعث افزایش احتمال لنف ادم خواهد شد.
  2. آزمایشات ژنتیکی : در آزمایشات ژنتیکی ، ژن هایی که مسئول پیدایش سرطان هستند ؛ شناسایی می شوند. لذا با تجویز آزمایشات ژنتیکی می توان افرادی که مستعد این بیماری هستند را با غربالگری تحت نظر قرار داد.

 

علائم هشدار دهنده اولیه

انجام روش بیوپسی سینه و آزمایشات ژنتیکی مربوط به زمانی هستند که فرد مبتلا به سرطان پستان شده است، اما برای اینکه افراد قبل از بدخیم شدن حالشان از ابتلا به سرطان خبردار شوند و از بدخیم شدن آن جلوگیری کنند، باید به علائم و نشانه های بدن خود دقت کنند، با این کار می توانید هر چه زود تر مشکل خود را تشخیص دهید و به درمان آن بپردازید.

برخی از علائم و نشانه های که هشدار دهنده اولیه سرطان سينه هستند عبارت اند از:

  • در صورت ابتلا ممکن است در اطراف یک یا هر دو سینه خود تغیرات پوستی همچون تورم و قرمزی یا تفاوت های واضحی را در آن ها مشاهده کنید.
  • در صورتی که به سرطان پستان مبتلا شده باشید شاهده افزایش اندازه یا تغییر شکل سینه هایتان خواهید بود.
  • ممکن است در ظاهر نوک یک یا هر دو پستان تغییراتی را مشاهده فرمایید.

داشتن ترشحات غیر شیری، احساس درد در کل سینه یا بخش کوچکی از آن، احساس وجود گره و توده درون یا در سطح پستان از مهم ترین علائم هشدار دهنده اولیه سرطان می باشد. به همین علت پزشکان توصیه می کنند هر ماه، یک هفته پس از عادت ماهانه دست خود را بالا ببرید و از زیر بغل تا سینه ها را به ارامی لمس کنید. با این کار، در صورت مشاهده تغییرات می توانید از ابتلا به سرطان های بدخیم سینه جلوگیری کنید و یا در تشخیص و درمان سرطان سینه سرعت داشته باشید.

در صورتی که موارد ذکر شده فوق را همواره بررسی کنید و دقت داشته باشید می توانید قبل از بدخیم شدن حالتان این بیماری را تشخیص دهید و به درمان آن بپردازید.

علائم سرطان پستان تهاجمی

در صورت دانستن این علائم به تشخیص و درمان سرطان سینه کمک بسیار زیادی خواهید کرد. علائم سرطان پستان تهاجمی در خیلی از موارد با علائم هشدار دهنده اولیه مشابه می باشد اما ممکن است موارد زیر را نیز شامل شود که در ادامه به آن می پردازیم:

  • ملتهب یا منفذه دار شدن پوست
  • منقبض شدن نوک سینه و چرخش آن به سمت داخل
  • احساس وجود یک توده یا تورم در غدد لنفاوی زیر بغل

لازم به ذکر است که ممکن است بعضی از تغییرات نشان دهنده بیماری های خوش خیم دیگیری باشند که منجر به ایجاد این علائم شده اند. به همین علت توصیه می شود در صورت مشاهده تمامی علائم ذکر شده به یک پزشک زنان و زایمان برای ارزیابی علائم بروید. ایشان با انجام ازمایشات متناسب می تواند شما را از بابت نگران کننده بودن یا نبودن شرایط آگاه سازد.

تشخیص و درمان سرطان سینه

روش های درمان سرطان سینه

به طور کلی امروزه سرطان سينه ؛ با روش های مختلف درمانی ، قابل کنترل شدن است.

به بانوان عزیز توصیه می شود با مشاهده علائم سرطان سينه ، سریعا نسبت به معاینه و درمان آن اقدام نمایند ؛ چرا که در این صورت نه تنها طول درمان کوتاه تر می گردد ، بلکه بر طول عمر فرد نیز افزوده خواهد شد. اصلی ترین درمان سرطان سینه ، جراحی سینه می باشد

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد ، یکی از روش های درمان سرطان سینه ، جراحی می باشد. از این روش در زمانی استفاده می شود که تومور کوچکتر از 3 سانتی متر باشد. بدین نحو ممکن است پزشک کل بافت سینه را تخلیه کند که در آن صورت به آن جراحی ماستکتومی گویند یا امکان دارد فقط بخشی از بافت سینه را که آلوده به سلول های سرطانی است از بدن خارج سازد که در این صورت به آن جراحی لامپکتومی می گویند. بسته به میزان پیشرفت سرطان در بافت سینه و بدن ، نوع جراحی توسط جراح انتخاب می شود.
همچنین در مواردی که اندازه تومور از 3 سانتی متر بزرگ تر باشد یا غدد لنفاوی را به خود نیز درگیر کرده باشد ، علاوه بر جراحی ، باید از روش های دیگر مانند پرتو درمانی، شیمی درمانی و … استفاده کرد. که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

در حال حاضر  تارگت درمانی ، هورمون درمانی و لیزر ؛ نیز به عنوان درمان های تکمیلی با جراحی سرطان سینه همراه می گردند و نسبت به گذشته ، کمترین عوارض احتمالی را به دنبال خواهند داشت.

  • شیمی درمانی : یکی از راهکارهای جلوگیری از پیشروی سرطان و درمان آن ، شیمی درمانی می باشد. امروزه برای انجام شیمی درمانی ، داروهایی برای افراد تجویز می شوند که نسبت به گذشته عارضه کمتری دارند.
  • اشعه درمانی : روشی موثر و کوتاه مدت و کم عارضه برای درمان سرطان می باشد.
  • تارگت درمانی : تارگت درمانی ، برای تکمیل دوره درمان سرطان سينه بدخيم  و برای بیمارانی که مبتلا به سرطان پستان مهاجم و غیر قابل کنترل هستند انجام می شود و باعث افزایش طول عمر فرد می گردد.
  • هورمون درمانی : هورمون درمانی ، روشی است که به کنترل هورمون استروژن که مسئولیت تشدید و عود بیماری سرطان را برعهده دارد ؛ می انجامد.
  • لیزر : استفاده از لیزر برای برداشتن کانون های منفرد سرطانی ؛ مخصوصا متاستازهای محدود مورد استفاده قرار می گیرد که برای تایید شدن در مرحله تحقیقات قرار دارد.